لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

کمیسیون مستقل انتخابات، آراء 72 محل را باطل اعلام کرد


مقامات کمیسیون مستقل انتخابات می گویند، در اولین نشست علنی در مورد ابطال آراء، در مورد 3645 محل نهایی شده تصمیم اتخاذ شده است.

احمد جاوید حبیبی سرپرست دارالانشاء این کمیسیون گفته است، محلات که در باره شان تصمیم گرفته شده است، 8 مرحلهء پروسس را سپری کرده اند:

" از جملهء 3645 محل 2786 محل قضیه های نارمل و درست پروسس شده و آراء 796 محل به شمارش مجدد رفته و همچنان 72 محل به بطلان رفته است. "

به گفتهء آقای حبیبی، کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم در مورد ابطال آراء را بر اساس طرز العمل قبول شده از سوی کاندیدان و سازمان ملل گرفته است و اگر کاندیدان در این مورد شکایات و یا اعتراضی دارند، می توانند در جریان 24 ساعت آنرا ثبت کمیسیون شکایات انتخاباتی کنند.

اما اعضای تیم های انتخاباتی این تصمیم کمیسیون را غیر قابل قبول دانسته و گفته اند که به زودی شکایات شان را در این مورد را با کمیسیون شکایات انتخاباتی در میان می گذارند.

داوود سلطانزوی مسوول نظارتی تیم اشرف غنی احمدزی می گوید، پروسهء باطل سازی آراء روشن نیست و نیاز به وضاحت دارد:

" زمانی که ما در پروسهء تفتیش اشتراک داشتیم دید ما، برداشت ما و نظارت ما و در نتیجهء نظارت همه گانی به این طور تصامیم ما سر نخوردیم و ما آنقدر بی سواد نیستم که ندانیم تصمیم چطور گرفته شده، به نظر من تصمیم بسیار گنگ است. "

در این حال انجینیر محمد عاصم یک عضو تیم نظارتی عبدالله عبدالله گفته که در جریان اتخاذ فیصله ها در باره ابطال آرا، نمایندهء کاندیدان حضور نداشته و این پروسهء برای شان پیچیده است:

" ضرور بود که هنگام تطبیق لایحهء ابطال باید ناظرین ما حضور میداشتند، یعنی حد اقل یک یک نفر از ناظرین تخنیکی هر دو تیم در هنگام تطبیق لایحهء ابطال حضور میداشتند، که متاسفانه این کار را نکردند. "

هر دو تیم انتخاباتی گفته اند که باید نشست های آینده این پروسهء واضح شود و در جریان اتخاذ تصامیم نماینده های آنان نیز حضور داشته باشند.

اما عبدالرحمن هوتکی معاون کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به خواست نماینده های کاندیدان گفته است که تمایم فیصله ها در مورد ابطال آرا بر اساس طرزالعمل های قبول صورت می گیرد:

" هر آن چیزی را که شما امروز دیدید این پروسه در حضورداشت شما به پیش رفت، مطابق که چک لیست که شما در آن جا حضور داشتین این گزارش ترتیب شده است. "

در این حال سازمان ملل از برگزاری اولین نشست علنی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد ابطال آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کرده است.

سازمان ملل با نشر اعلامیهء ابراز امیدواری کرده است که، آغاز پروسهء ابطال آراء بتواند در جدا ساختن آراء پاک از تقلبی، نقش مثبتی داشته باشد.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG