لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

فدراسیون جامعه مدنی: نتایج انتخابات باید به زودی اعلام شود


فدراسیون جامعه مدنی افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهد که بر اساس تامین شفافیت و شمارش دقیق آراء، نتایج انتخابات را به زودی اعلام کند.

اعضای این نهاد به روز سه شنبه طی یک نشست خبری در کابل گفتند که حکومت آیندهء افغانستان باید از کدر های قوی و تمثیل کنندهء ارادهء مردم بوجود آید.

صدیق انصاری رییس این نهاد با نشر قطعنامهء، چند نکتهء از خواست های اعضای این نهاد را چنین به خوانش گرفت:

"آراء انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان بر اساس شمارش دقیق و تامین شفافیت به زودی اعلام شود.

حکومت که از آراء مردم به وجود می آید از همه طرف ها در آن موجود باشد و به شکل واقعی یک حکومت وحدت ملی تشکیل گردد و برای بهبود زنده گی مردم در آینده، ضمانت برای جلوگیری از جنگ، خون ریزی و جنایات وجود داشته باشد."

اعضای فدراسیون جامعه مدنی تاخیر در پروسهء انتخابات را محکوم کرده و از کمیسیون مستقل انتخابات خواستند که متقلبین در این پروسه را شناسایی و به څارنوالی معرفی کند.

اعضای این نهاد می گویند، افغان ها رای دادند تا در زنده گی آنان بهبود بوجود آید، اما بگفته آنان قدرت طلبان برای بدست آوردن چوکی در کشور جنجال بر پا کرده اند.

نجیب الله مجاهد یک عضو دیگر این نهاد می گوید، طولانی شدن پروسهء انتخابات تاثیرات منفی بر وضعیت فعلی و اقتصاد کشور گذاشته است:

"ما که انگشت ما بریده میشه، ما که دو میلیون شهید می دهیم، ما که به پُشت صندوق رای می رویم و ما که یک کیلو گاز را به 140 افغانی می خریم، آیا بخاطر این است که داکتر صاحب عبدالله و یا داکتر صاحب اشرف غنی رییس جمهور شوند، نخیر ما به منافع ملی کشور هر نوع خطر را قبول کردیم."

این نهاد از کاندیدان ریاست جمهوری می خواهد که نظامِ را ایجاد نکنند که در آن مافیا بر سرنوشت مردم حاکم باشد.

خواست های فدراسیون جامعهء مدنی افغانستان پس از آن مطرح می شود که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که از آغاز پروسهء تفتیش تا حالا، 90 درصد کل آراء مورد بررسی قرار گرفته است.

اعضای تیم های انتخاباتی دو کاندید ریاست جمهوری هم می گویند که گفتگوی نماینده های دو تیم برای دست یافتن به یک توافق سیاسی روی جزییات ایجاد حکومت وحدت ملی جریان دارد.

در این حال یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که ممکن نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا نزدهم سنبله اعلام گردد.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG