لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

شریفی: دوکاندید تعهد کردند، در راستای تقویت آزادی بیان کار خواهند کرد


نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران
نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران

نامزدان ریاست جمهوری افغانستان به خبرنگاران افغان وعده سپرده اندکه در حکومت آینده به توسعه آزادی بیان و تامین حقوق خبرنگاران توجه جدی می کنند.

نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران روزپنجشنبه درنشست خبری در کابل گفت که اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدلله دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان روی طرح دوازده مادهء که بخاطرحفظ ومصونیت آزادی بیان از سوی این کمیته ایجاد شده توفق وامضاء کرده اند:

"به فکر من این یک دست آورد بسیار بزرگ است برای خبرنگاران که ما توانستیم از هر دو نامزد در قسمت حفظ و رشد آزادی بیان، رسانه ها و در قسمت اخذ تدابیر عملی از آنان تعهد بگریم."

آقای شریفی افزود که درسال های اخیر خشونت دربرابر خبرنگران افزایش یافته، اما حکومت افغانستان هیچ گونه اقدام عملی دراین خصوص نکرده است.

به اساس معلومات کمیته مصونیت خبرنگران افغان، خشونت ها در برابرخبرنگاران در سالجاری در مقایسه با سال گذشته شصت در صد افزایش یافته است.

این کمیته قبلاً گفته بود که 63 درصد خشونت ها علیه خبرنگاران ازسوی مسوولین حکومتی، حدود 16 درصد ازسوی افراد نا معلوم،11درصد از سوی مخالفان مسلح دولت،8، درصد ازسوی از زور مندان محلی صورت گرفته است.

در همین حال نی یا اداره حمایت از رسانه های آزادافغانستان از سران ناتو در نشست ویلز خواسته تا در مورد مصونیت خبرنگران نیز تصمیم اتخاذ کنند.

وحیدالله توحیدی درصحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

" اداره نی از سازمان ناتو خواست تا کمک هایش را به افغانستان مشروط در حمایت دولت افغانستان از آزادی بیان و آزادی رسانه ها و حمایت از خبر نگاران بسازد. به این وسیله ما مطمین خواهیم شد تا دولت افغانستان زمینه خوب جمع آوری و پخش اطلاعات را فراهم خواهد کرد و همچنان میزان خشونت در برابر خبرنگاران نیز کاهش خواهد یافت. "

خبرنگاران افغان ابراز امیدواری کرده اند که نامزدان ریاست جمهوری به تعهدات شان مبنی بر حمایت از آزادی بیان متعهد باقی بمانند.

دو نامزد ریاست جمهوری در حالی برحمایت جدی از آزادی بیان و مصونیت خبرنگاران تعهد کرده اندکه قبلاً برخی از نهاد های مدافع خبرنگاری درافغانستان از احتمال بد تر شدن وضعیت آزادی بیان در آینده ابراز نگرانی کرده اند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG