لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

عبدالله: روند سیاسی با بن بست مواجه شده است


عبدالله عبدالله یکی از دوکاندید انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می گوید، پروسه سیاسی به دلیلی با بن بست روبرو شده که تیم مقابل آنان را به چشم تیم بازنده نگریسته و خواست های شان را نادیده گرفته است.

آقای عبدالله می گوید، تیم تحول و تداوم فکر کرده که تیم اصلاحات و همگرایی از آنان کرسی و قدرت در حکومت آینده می خواهد، در حالیکه به گفتهء او هدف از آماده گی شان برای گفتگو بر سر تشکیل حکومت وحدت ملی با تیم مقابل، توجه به منافع تمامی مردم افغانستان بوده است.

عبدالله عبدالله که به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد گفت، تیم اصلاحات و همگرایی پس از مشوره با مردم فیصلهء را در این مورد اعلام می کند:

"پروسهء سیاسی به بن بست رسیده است چون طرف مقابل در خواب است، طرف مقابل اصلاً ادعای ما را درک نکرد و امروز که پروسهء سیاسی به بن بست رسیده می خواهم اعلام کنم که تقلب، نتایج تقلب و اعلام نتایج تقلب را نمیپذیرم و کسیکه در این مورد غلط فهمی کرده باشد، می گویم که یک روز هم حکومت تقلبی برایم قابل قبول نیست."

آقای عبدالله گفت که تیم اش برندهء انتخابات است و یک روز هم حکومت تقلبی را نمی پذیرد.

این اظهارات آقای عبدالله پس از آن صورت می گیرد که گفتگوی روز دوشنبه اش با اشرف غنی احمدزی بدون نتیجه پایان یافته است.

عبدالله عبدالله پروسهء تفتیش و ابطال آرا را مملو از تخطی و تقلب خواند و گفت که نتیجهء این تقلب برایش قابل قبول نیست.

او گفت، کمیسیون مستقل انتخابات و تیم رقیب اش کوشش کرده اند تا از تقلب های انجام شده چشم پوشی کنند.

این در حالیست که احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به اظهارات عبدالله عبدالله تاکید کرده که کار های این کمیسیون به طور شفاف انجام شده است.

وی گفته است، اگر پروسه سیاسی گفتگو های دو نامزد به نتیجه برسد یا نه، پس از تکمیل کار های تفتیش و ابطال آرا نتیجه انتخابات را اعلان خواهند کرد.

تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی نیز گفته است، تیم اصلاحات و همگرایی در حضور وزیر خارجهء امریکا تعهد کرده که پس از پایان پروسهء تفتیش آرا، نتیجهء انتخابات را می پذیرد و حالا باید به تعهدش پایبند باشد.

طاهر زهیر یکی از سخنگویان این تیم به رادیو آزادی گفت:

"در اول داکتر عبدالله در دو باره آمدن جان کری متعهد شدند که پس از تفتیش نتیجهء انتخابات را می پذیرند، و به ملت افغانستان و همکاران بین المللی این تعهد را کرده و نمی تواند آن را نقض کند و دوم این که ما هیچ وقت طرفدار تقلب نبودیم و تقلب را در انتخابات نمی پذیریم."

این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که به تازه گی بارک اوباما رییس جمهور امریکا بار دیگر با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صحبت تلیفونی داشته است.

وی در این گفتگو اش تاکید کرده که دو نامزد به توافقات اخیر شان در حضور وزیر خارجه امریکا باید متعهد باقی بمانند و روی تشکیل حکومت وحدت ملی به یک تفاهم برسند.

تحلیلگران می گویند، در صورتی که پروسه سیاسی به طور کلی بی نتیجه بماند، وضعیت امنیتی و اقتصادی در کشور با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

ژوبین احمدی!

XS
SM
MD
LG