لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

امیدواری تیم های انتخاباتی برای بیرون رفت از بن بست!


در حالیکه گفته شده است که روند گفتگو های سیاسی دو نامزد با بن بست مواجه شده، اما برخی از اعضای دو تیم انتخاباتی از موجودیت روزنه های امید و دست یافتن به یک راه حل سیاسی، حرف می زنند.

عبدالله عبدالله یک تن از نامزدان ریاست جمهوری روز سه شنبه یکبار دیگر هواداران اش را به رعایت نظم عامه و آرامش دعوت کرد.

آقای عبدالله که در مراسم تجلیل از سیزدهمین سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود در کابل صحبت می کرد گفت که برای رسیدن به یک نتیجه امیدوار است.

هر چند وی در این مورد که برای رسیدن به یک راه حل سیاسی چه گزینهء وجود دارد جزئیات ارایه نکرد، اما گفت:

"من روز گذشته از پیش تان خواهش کردم که این روز، روز شهید است و افتخار شهید به همه ملت تعلق دارد. این روز را به مسایل سیاسی پیوست ندهید. مسایل سیاسی می گذرد و انشاالله برایش یک راه حل پیدا می شود."

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که روز دوشنبه آقای عبدالله در سخنرانی اش تاکید کرد که پروسه سیاسی با بن بست مواجه شده و هرگز حکومتی را نمی پذیرند که بر اساس تقلب ایجاد شده باشد.

با این همه در پی اظهارات اخیر عبدالله عبدالله، برخی از اعضای تیم تحول و تداوم می گویند که هنوز هم فرصت برای حل اختلافات موجود میان دو تیم وجود دارد.

طاهر زهیر یکی از سخنگویان این تیم در صحبت با رادیو آزادی از تیم مقابل خواست تا مجدداً به مذاکرات سیاسی بر گردند و از طریق گفتگوها به یک راه حل سیاسی برسند.

"ما همواره باب گفتگو را باز می گذاریم و از تیم رقیب دعوت می کنیم که به مذاکرات سیاسی برگردند. تقاضای ما اینست که تیم رقیب به جای اینکه هر روز از روند تخنیکی و روند سیاسی خارج می شوند و روند ها را ترک می کنند بهتر است تا در مطالبات شان بازنگری و تجدید نظر کنند و در چوکات قانون اساسی مسایل حل شود."

از سوی دیگر شماری از کارشناسان افغان نیز گفته اند که برای بیرون رفت از وضعیت کنونی، کاندیدان مکلف اند تا مطابق به قانون اساسی کشور روی تشکیل حکومت وحدت ملی با هم به توافق برسند.

حاجی سید داود در این مورد چنین ابراز نظر کرد:

"نباید پروسه انتخابات بیشتر از این به طرف منفی برود. حداقل منحیث یک نهاد تخنیکی برای آن هم یک بینی خمیری ساخته شود. کاندیدان قانون اساسی را احترام کنند. مسأله مهم اینست که بدون رفتن به حکومت وحدت ملی راه دیگری افغان ها به خصوص این دو نامزد ندارند. باید به وساطت امریکا اینها در برابر هم تا حدی گذشت کنند."

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که اگر نامزدان ریاست جمهوری به یک توافق سیاسی هم نرسند، نتایج انتخابات را اعلام خواهند کرد.

در عین حال رییس جمهور امریکا هم از دو نامزد خواسته است که طبق تعهدات سیاسی و تخنیکی شان در حضور وزیر خارجه این کشور عمل کنند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG