لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

صدراعظم هند با رییس جمهور امریکا ملاقات خواهد کرد


نرندرامودی صدراعظم هند
نرندرامودی صدراعظم هند

نرندرامودی صدراعظم هند در جریان نخستین مسافرتش به واشنگتن با بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا ملاقات خواهد کرد.

در سال 2005 میلادی هنگام ریاست جمهوری جورج دبلیوبوش ویزهء مسافرت نرندرا مودی رهبر حزب ملی گرای بهارتیاجنتای هند به امریکا رد شد. وی متهم شده بود که در جریان کارش به حیث وزیر اعلی ایالت گجرات هند از خشونت های تندروان هندو در برابر اقلیت های مسلمان جلوگیری نکرده است.

نرندرا مودی هرنوع عملکرد نادرست را در جریان خشونت های سال 2002 میلادی رد کرده بود.

در سال گذشته زمانیکه واضح شد، نرندرا مودی صدراعظم هند خواهد شد، جریانات قصر سفید که هندوستان را به مثابهء محور توازن قدرت دیپلوماتیک در پالیسی آسیا می نگرند، به نرندرا مودی اشاره های را دادند که قدم گذاشتن وی در قلمرو امریکا عاری از دشواریست.

یک اعلامیهء قصر سفید می گوید، رهبران دو کشور شیوه های توسعهء انکشاف اقتصادی، تقویهء همکاری های امنیتی و تشریک مساعی در فعالیت های دراز مدت موثر و مفید برای هردو کشور و جهان را مورد بحث قرار خواهند داد.

رییس جمهور امریکا بارک اوباما و نرندرامودی صدراعظم هند روی مسایل منطقوی به شمول افغانستان، سوریه و عراق نیز بحث خواهند کرد.

اخیراً جان کری وزیر خارجه و چک هیگل دفاع امریکا نیز به هند مسافرت کرده، با مقامات ارشد آن کشور ملاقات های را انجام دادند.

بعد از یک سلسلهء از دشواری ها به شمول بحران ماه دسامبر که مقامات امریکایی یک دیپلومات هندی را به اتهام برخورد نادرست با خدمه اش در نیویارک دستگیر کردند، ایالات متحده امریکا تلاش کرده است تا دوباره روابط گرم را با هند به وجود بیاورد.

در سال 2009 میلادی بارک اوباما در نخستین ضیافت دولتیش به حیث رییس جمهور امریکا از منموهن سنگ صدراعظم هند پذیرایی کرد و بعد در سال آینده آن به هند سفر کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:06 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG