لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

عطا محمد نور بار دیگر هشدار داد که حرکت های مدنی را به راه می اندازند


عطا محمد نور والی بلخ
عطا محمد نور والی بلخ

عطا محمد نور والی بلخ طی نشست به منظور تجلیل از هفته شهید در مزارشریف گفت، انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان پُر تقلب بوده و در این تقلب مثلث متشکل از ارگ، کمیسیون مستقل انتخابات و تیم اشرف غنی احمدزی دست دارند.

عطا محمد نور گفت که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در کشور به نفع تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی بیشتر از 2.5 میلیون رای تقلب صورت گرفته و در مورد به رسیدگی این تقلبات انتخاباتی سازمان ملل متحد را نیز به بی توجه یی متهم کرد.

آقای نور که به مناسب تجلیل از هفته شهید صحبت می کرد، احمد شاه مسعود را یک فرد ملی عنوان نموده و گفت که وی آرزوی یک افغانستان با ثبات را داشت.

محمد نور افزود، اگر مسعود زنده می بود اکنون افغانستان با این گونه چالش ها مواجه نمی شد و با استفاده از پسوند مسعود افراد و اشخاص دست به تصامیم توهین گرانه نمی زدند:

" اگر مسعود امروز زنده می بود کسی با استفاده از پسوند نام مسعود تصامیم رذیلانه اتخاذ کرده نمیتوانست و به خاطر یک لقمه نان پی افراد و دهن هر کس و ناکس نمی افتید. "

والی بلخ همچنان رییس جمهور کرزی را به اتخاذ تصامیم بر مبنای اعتقادات قومی متهم نموده و افزود که عملکرد های اخیر رییس جمهور کرزی شایسته یک افغان نیست:

" تصامیم اخیر رییس جمهور شایسته یک فرد دیموکرات یک فرد تحصیل کرده یک فرد با تقوا و یک افغان نیست وقتی که نسبت به دیموکراسی و مردم سالاری به اعتقادات قومی ترجیح داده می شود بناً رای ما را دزدی کرده اند و در 2009 در حق ما خیانت کرده اند. "

نور با تاکید به حرف های گذشته اش این بار نیز اخطار داد، اگر صدای شان شنیده نشود و به خواسته های شان پاسخ مثبت داده نشود دست به حرکات سبز و نارنجی خواهد زد.

وی افزود که آغاز با جمع از طرفدارانش به گونه آرام دست به تظاهرات مدنی خواهد زد و اگر این عمل شان نتیجه در پی نداشت به جمع از هوا خواهان و طرفدارانش به تاسیسات دولتی هجوم خواهند برد:

" اگر گوش شنوا و منطق بیدار وجود داشته باشد خوب است و اگر نه در غیر صورت به راه اندازی حرکات نارنجی با فوج از مردم به کوچه و سرک ها می برایم به ادارات دولتی هجوم می بریم و تاسیسات حکومتی را تصرف می کنم تا پایه های دولت بشکند. "

از سوی دیگر نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در واکنش به حرف های عطا محمد نور به رادیو آزادی گفت که تفتیش دوباره آرا از سوی کمیسیون با نظارت سازمان ملل متحد و اعضای هر دو تیم انتخاباتی صورت گرفته است که باید اعلان نتیجه نهایی را هر دو کاندید بپذیرند.

وی گفت که افراد و اشخاص در ابراز نظر شان مبنی به انتخابات باید حداقل خواسته های رهبران و کاندیدان شان را در نظر بگیرند:

" گفته می توانم که نتیجه را باید هر دو کاندید بپذیرد، در عین حال اظهارات افراد و اشخاص باید با در نظر گرفته خواسته های رهبران شان صورت بگیرد. "

این در حالیست به همین زودی ها فیض الله ذکی سخنگوی تیم انتخاباتی تحول و تدام در واکنش به حرکات سبز و نارنجی گفته بود که میتواند انجام اینگونه حرکات باعث عکس العمل شده و نتیجه زرد و سرخ را در پی داشته باشد.

باید گفت، از این پیش نیز آقای نور به منظور اظهاراتش در مورد تصرف تاسیسات دولتی به سفارت امریکا در کابل خواسته شده بود و از سوی سفیر آن کشور نتیجه راه اندازی اینگونه عملکرد برای آینده افغانستان ناگوار تلقی شده بود.

مجیب الرحمن حبیب زی، مزارشریف

XS
SM
MD
LG