لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

"سازمان ملل آماده کمک برای پایان دادن بحران انتخابات افغانستان است"


نظیف الله سالارزی سخنگوی یوناما
نظیف الله سالارزی سخنگوی یوناما

با آنکه هنوز هم جنجال های انتخاباتی میان هر دو تیم ادامه دارد سازمان ملل متحد می گوید که آماده همکاری با هر دو نامزد ریاست جمهوری به هدف پایان دادن بحران انتخاباتی در افغانستان است.

نظیف الله سالارزی سخنگوی یوناما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، معاون بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد دیروز با هر دو نامزد در این مورد گفتگو کرده است.

آقای سالارزی گفت، سازمان ملل متحد همواره آماده کمک در هر عرصه بخصوص ایجاد یک حکومت وحدت ملی میان هر دو نامزد در افغانستان است:

"معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در این بخش این را هم به هر دو نامزد گفت، در صورتیکه مسألهء باشد که سازمان ملل متحد بتواند در آن عرصه کمک کند سازمان ملل متحد آماده است، این سازمان روی تعهد اش بخاطر همکار فعال و حامی افغانستان تاکید کرده است برای اینکه افغانستان را نه تنها در عرصه انتقال سیاسی کمک می کند بلکه فراتر از آن هم با افغانستان باقی خواهد ماند."

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در دیدار با هر دو نامزد ریاست جمهوری از آنها خواست هر چی زودتر به یک توافق نهایی در خصوص ایجاد یک حکومت وحدت ملی دست یابند.

در همین حال تیم اصلاحات و همگرایی از سازمان ملل متحد می خواهد تا بخاطر ایجاد یک حکومت وحدت ملی با آنها همکاری نماید.

فضل الرحمن اوریا یک عضو این تیم در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"خواست ما از جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل متحد اینست که تیم اصلاحات و همگرایی را کمک نماید بخاطر تشکیل دولت وحدت ملی، هر گاه تیم تحول و تداوم علاقمندی داشته باشد می تواند به این پروسه یکجا شود دروازه ها به رویش باز است."

آقای اوریا همچنان گفت، تیم اصلاحات و همگرایی بر بنیاد تعهدات که با میانجیگری سازمان ملل متحد و جان کری نموده متعهد به تشکیل حکومت وحدت ملی در کشور می باشد.

این در حالیست که تیم تحول و تداوم می گوید، توقع ملت افغانستان از سازمان ملل اینست که از نتیجه انتخابات پس از تفتیش صد در صدی آرا حمایت قاطع کند.

طاهر زهیر سخنگوی این تیم گفت:

"توقع ملت افغانستان از ملل متحد اینست تفتیش صد درصدی آرا را چون زیر نظر شان صورت گرفته است از نتیجه انتخابات پس از تفتیش صد در صدی آرا باید حمایت قاطع کند و کمیسیون مستقل انتخابات را یاری برساند تا هر چی زودتر نتیجه انتخابات اعلان شود."

تیم تحول و تداوم همچنان از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا نتیجه انتخابات را در چند روز آینده اعلام کند.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود، تفتیش صد در صدی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواست هر دو کاندید بود و باید آنها نتیجه نهایی را هم بپذیرند.

در همین حال آگاهان امور سیاسی نیز تاکید می ورزند که قبل از اعلان نتایج نهایی باید هر دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به یک توافق سیاسی دست یابند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG