لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

"یگانه انتخاب برای افغانستان باقی مانده است"


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی مقالهء را با سرخط "یگانه انتخاب برای افغانستان باقی مانده است" نشر کرده است.

نشریه نوشته که اداره امریکا بار ها گفته است: تا زمانیکه عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان روی چهارچوب تشکیل یک حکومت وحدت ملی توافق نکنند، کمک های مالی واشنگتن برای افغانستان به صورت ناگهانی متوقف خواهد شد.

به نوشته فارن پالیسی بدون برنده و بازنده در انتخابات، دیده می شود که مشروعیت حکومت افغانستان آسیب دیده است.

نویسنده مقاله در ادامه می گوید: بحران انتخابات باید به زودی به پایان برسد زیرا در نتیجه پروسه انتخابات که ماه ها طول کشیده، بی ثباتی امنیتی و اقتصادی در افغانستان به میان آمده است.

فارن پالیسی می نویسد که مذاکرات روی ایجاد حکومت وحدت ملی ادامه دارد اما وضعیت امنیتی افغانستان بد تر شده است.

در کنار این، وضعیت اقتصادی افغانستان خیلی با مشکل روبرو شده، آن هم در نتیجه طولانی شدن پروسه انتخابات.

نشریه به نقل از بانک جهانی نوشته که بلاتکلیفی در مسایل سیاسی و پروسه انتقال در افغانستان، رشد اقتصادی این کشور را خیلی بطی ساخته و افغانستان را در فهرست بانک جهانی از مقام 164 به 189 رسانده است.

به نوشته فارن پالیسی، برخی تصور ها از ایجاد یک حکومت موقت در افغانستان مطرح شده اما چنین حکومتی، از یک اداره دلخواه برای این کشور خیلی فاصله دارد.

بناءً نشریه می نویسد که هر دو نامزد باید روی تقویت روابط شان تمرکز کنند و بهترین افراد را از هر دو تیم استفاده کنند تا با تمامی مشکلات ایجاد شده، مبارزه جدی شود.

ان بی سی نیوز

شبکه خبری ان بی سی نیوز هم به بحران انتخاباتی افغانستان توجه کرده و آنرا بن بست چندین ماهه عنوان می کند.

به نوشته این شبکه، هر دو نامزد ریاست جمهوری، کشور شان را در آستانه ناکامی قرار داده اند و بی ثباتی سیاسی، جان افغان های عادی را با تهدید روبرو ساخته و گراف جرایم و بیکاری را افزایش داده است.

ان بی سی نیوز همچنان می نویسد که نگرانی از منسجم شدن دوباره طالبان مسلح هم کم نیست و مردم از این ناحیه نگرانی دارند.

این شبکه اظهارات نثار حارث یکی از اعضای شورای ملی افغانستان را هم نقل کرده که گفته است: افغانستان تقریباً در آستانه برگشت به گذشته ها و جنگ های داخلی قرار گرفته است. به گفته آقای حارث، وضعیت کشور هر روز بدتر از گذشته می شود.

ان بی سی نیوز اظهارات شماری زیادی از افغان ها را که بخاطر بحران انتخابات در عرصه اقتصادی صدمه دیده اند، نشر کرده است.

به گفته این افغان ها، تنها حدود یک میلیون تن در کابل در نتیجه طویل شدن این پروسه صدمه دیده اند.

رحیم شیرزاد یکی از افغان ها به شبکه ان بی سی نیوز گفته است که خیلی قرضدار شده و بنابر مجبوریت های اقتصادی در چند ماه اخیر، زیورات همسرش را به فروش رسانده است.

به نوشته ان بی سی نیوز، تحلیلگران و مقام ها نگرانی دارند که بن بست سیاسی، طالبان را جسور تر می سازد تا حملات شانرا بیشتر سازند و به آنها فرصت می دهد تا خود را بدیل مناسب برای سیاستمداران افغان فکر کنند.

XS
SM
MD
LG