لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

توافقنامه ایجاد حکومت وحدت ملی از سوی دو نامزد انتخابات امضاء شد


سر انجام پس از ماه ها جنجال بر سر ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان، موافقتنامه تشکیل این حکومت از سوی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، امضا شد.

این موافقتنامه روز یکشنبه در ارگ ریاست جمهوری در حضور رییس جمهور کرزی و شماری از شخصیت های جهادی به امضا رسید.

گرچند عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد انتخابات در باره این موافقتنامه حرف نزدند، اما رییس جمهور کرزی ابراز امیدواری کرد که حکومت وحدت ملی بتواند، سبب سعادت مردم افغانستان گردد.

آقای کرزی پس از امضای این موافقتنامه، به دو نامزد چنین گفت:

"خداوند به شما هر دو برادر کامیابی و سعادت نصیب کند، تا شما شب و روز در خدمت ملت افغانستان باشید، و کار های که از ما نشد و باقی ماند، آنها را شما تکمیل کنید و زنده گی را همه ما آرام و خوشحال پیش ببریم."

آقای کرزی که دوره کاری اش به اتمام رسیده همچنان تعهد کرد که اگر دو نامزد از وی مشوره بخواهند، صادقانه این کار را انجام خواهد داد.

در این حال سخنگویان دو تیم انتخاباتی روز یکشنبه در یک نشست خبری ابراز امیدواری کردند که میزان حمایت مردم از حکومت وحدت ملی بی سابقه باشد.

آنان همچنان گفتند که ممکن در هفته آینده مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان هم برگزار شود.

در عین حال سید آقا فاضل سانچارکی سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی گفت که آماده پذیرش نتیجه انتخابات هستند:

"چیزی که کمیسیون اعلام می کند آن نتیجهء است که کمیسیون اعلام می کند و چون این کمیسیون به عنوان یک نهاد انتخاباتی کار کرده، ما آن را می پذیریم."

با آنکه اخیراً برخی ها در افغانستان به این باور شده بودند که ممکن دو نامزد روی ایجاد حکومت وحدت به تفاهم دست نیابند، اما گفته می شود که تلاش های جدی سفارت امریکا سبب شد تا دو نامزد موافقتنامه تشکیل چنین حکومتی را در افغانستان به امضاء برسانند.

در این حال فیض الله ذکی سخنگوی تیم تحول و تداوم در صحبت با خبرنگاران در کابل ابراز امیدواری کرد که حمایت مردم از حکومت وحدت ملی بی سابقه باشد.

به گفته آقای ذکی، پس از پایان مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان در باره تشکیل پُست اجرایی اقدام خواهد شد:

"مطابق با موافقتنامه، پس از مراسم تحلیف، در طی اولین فرمان پُست اجرایه یی ایجاد می شود و رهبری تیم دوم برای این پُست یکی از شخصیت های مورد نظر شان را معرفی می کند."

پس از امضای موافقتنامه ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان از سوی دو نامزد، شماری از کشور ها به شمول امریکا وعده سپردند که به همکاری و کمک شان به افغانستان ادامه می دهند.

در این حال شماری از تحلیلگران افغان ابراز امیدواری کرده اند که حکومت وحدت ملی در افغانستان موثریت بیشتری داشته باشد و دو نامزد به توافق شان پایبند بمانند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG