لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه های جهان!


باستن گلوب

روزنامه باستن گلوب چاپ امریکا در شماره دیروز اش در مطلبی نوشته است که اشرف غنی احمدزی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان رییس جمهور جدید افغانستان اعلان شد.

اما در یک بخشی از این مطلب آمده است که کمیسیون مستقل انتخابات فیصدی آراء را که دو نامزد ریاست جمهوری کسب کرده اند اعلان نکرد.

روزنامه می نویسد که چند ساعت پیش از اعلان کمیسیون مستقل انتخابات، اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله توافقنامه تقسیم قدرت را امضا کردند و پُست تازه ایجاد شده رییس اجراییه به عبدالله عبدالله تعلق می گیرد.

روزنامه با اشاره به اظهارات حلیم فدایی یکی از حامیان اشرف غنی احمدزی و والی پیشین میدان وردک می نویسد که او گفته است یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان از کمیسیون انتخابات خواست تا فیصدی آراء را نشر نکند.

دی تایمز آف اندیا

روزنامهء دی تایمز آف اندیا روی توافق تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان تمرکز کرده و در یک مطلب می نویسد:

این موافقت کامیابی جان کری وزیر خارجه امریکا را نشان می دهد که به نوشته این روزنامه وی در ماه جولای هر دو نامزد را تشویق کرد تا روی ایجاد حکومت وحدت ملی به توافق برسند.

دی تایمز آف اندیا به نقل از یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان می نویسد که گفته است بن بست چند ماهه انتخاباتی در این کشور بر وضعیت امنیتی، اقتصادی و حکومت داری تاثیر گذاشته است.

لاس انجلس تایمز

روزنامه لاس انجلس تایمز چاپ امریکا نیز در مورد توافق ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان مطلبی را نشر کرده است.

در این مطلب آمده است با آنکه جزییات این توافقنامه در آغاز روشن نشد اما در مسوده آن که پیش از امضاء به دست روزنامه قرار گرفت روی ایجاد پُست رییس اجراییه تاکید شده بود.

احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که به عبدالله عبدالله به عنوان رییس اجراییه مبارکباد می گوید.

واشنگتن پوست

واشنگتن پوست روزنامه دیگرِ چاپ امریکا هم در مورد امضای موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان یک مطلب مفصل را نشر کرده است.

در بخشی از این مطلب آمده است، به روز یکشنبه معلوم نشد که افغان ها در مورد نتایج واقعی آراء آگاهی حاصل خواهند کرد یا خیر؟

به نوشته این روزنامه در این انتخابات ادعای تقلب گسترده شده بود.

واشنگتن پوست می نویسد، در صورت که حکومت جدید مراسم تحلیف را ظرف چند روز آینده هم به جا آورد، بسیاری از رهبران و تحلیلگران به دوام آن به دیدهء شک خواهند نگریست.

XS
SM
MD
LG