لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

برای جلوگیری از تقلب در انتخابات آینده، باید تذکره های الکترونیکی توزیع شود


کمیسیون مستقل انتخابات از حکومت جدید افغانستان می خواهد که در توزیع تذکره های الکترونیکی به افغان ها و اخذ یک احصائیهء دقیق و موثق از اتباع این کشور، اقدام جدی کند.

احمد یوسف نورستانی رییس این کمیسیون به روز جمعه در مراسم تفویض اعتبار نامه به اشرف غنی احمدزی در کابل گفت، تا زمانیکه به صورت جدی در این زمینه کار صورت نگیرد، مشکلات تقلب و تخطی در انتخابات این کشور حل نخواهد شد:

"تا زمانیکه افغان ها تذکرهء الکترونیکی نداشته باشند، تا زمانیکه تعداد واجد شرایط رای دهی در افغانستان معلوم نشود، و تا زمانیکه حوزه و لیست رای دهنده گان مشخص نشود، از آسمان اگر فرشته را هم بیاید، مشکل تقلب و تخطی در پروسهء انتخابات افغانستان از بین نمی رود."

آقای نورستانی می گوید، ممکن برخی از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در تقلب و تخطی در این پروسه دخیل بوده اند، اما به گفتهء او این تخطی و تقلب از سوی تیم های انتخاباتی هم صورت گرفته است.

این در حالیست که عدم اعلام میزان آراء دو نامزد ریاست جمهوری توسط کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد شدید برخی از نماینده های مردم در ولسی جرگه را به همراه داشته است.

این وکلا گفته اند که عدم اعلام ارقام مشخص آرای نتیجه انتخابات افغانستان نقض قانون است و کمیسیون های انتخاباتی نتوانستند به وظایف شان به گونه بیطرفانه عمل کنند.

هیأت رهبری این جرگه گفته است که برای جلوگیری از تکرار چنین انتخابات، مقامات عدلی و قضایی باید در این رابطه اجراآت کنند.

در این حال اشرف غنی احمدزی رییس جمهور منتخب افغانستان تعهد کرده است که تغییرات بنیادی در نظام انتخاباتی افغانستان در اولویت های کاری اش قرار دارد:

"تعهد من و داکتر صاحب عبدالله این است، نکاتِ را که جناب نورستانی گفتند در صدر کار خود قرار می دهیم و نظام انتخاباتی افغانستان را به صورت بنیادی اصلاح می کنیم."

قبل از این عبدالله عبدالله که موقف ریاست اجراییوی را به عهده دارد هم بر اصلاح نظام انتخاباتی در افغانستان تاکید کرده است.

قرار است اشرف غنی احمدزی پس از برگزاری مراسم تحلیف به روز دوشنبه، عملاً کارش را به حیث رییس جمهور جدید افغانستان آغاز کند.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG