لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

"عبدالله و احمدزی حالا باید برای بهبود زنده گی افغان ها کار کنند"


آژانس خبری رویترز می گوید، افغانستان برای اولین بار رییس جمهور جدید را پس از یک دهه در حالی انتخاب کرد که قرار است بخش اعظم نیرو های خارجی در پایان سال جاری آنکشور را ترک کنند.

به باور رویترز اولین انتقال قدرت بطور دیموکراتیک در تاریخ افغانستان دور از مشکلات نبود، این انتقال پس از ماه ها بن بست انتخاباتی که اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در آن ادعای پیروزی می کردند، صورت گرفت.

رویترز می گوید، حامیان بین المللی و افغان امیدوار اند که غنی و عبدالله رقابت های تند دوران مبارزات انتخاباتی را کنار گذاشته و برای بهبود زندگی مردم افغانستان که از چندین دهه بدینسو از جنگ و فقر رنج می برند، کار کنند.

رویترز می افزاید، حتی اگر رییس جمهور جدید و رییس اجراییه با هم مشترکاً کار هم کنند، با آن هم مشکلات عظیم را در پیشرو خواهند داشت که یکی آن مبارزه با طالبان است که در ماه های اخیر حملات تهاجمی شانرا افزایش داده اند.

به گفتهء رویترز اشرف غنی احمدزی باید روابط با ایالات متحده امریکا را ار سر گیرد زیرا این روابط در سال های اخیر حکومت حامد کرزی به تیرگی گراییده بود.

رویترز می گوید، اگر غنی و عبدالله با هم مشترکاً کار کنند می توانند نقش پل را در فاصله های قومی و سیاسی دیرینه در افغانستان ایفاء کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری اسوشید پرس می نویسد، دقایق بعد از مراسم تحلیف اشرف غنی احمدزی به حیث رییس جمهور جدید افغانستان، وی از عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی خود به حیث رییس اجراییه حکومت اش سوگند وفاداری گرفت تا تعهد سیاسی را که برای قدرت مشترک نموده بود بجا آورده و همچنان تنش های انتخاباتی را که باعث تهدید خشونت میان شمال و جنوب کشور شده بود از بین ببرد.

روند انتخابات در افغانستان حدود شش ماه دوام پیدا کرد، اما مبارزه واقعی برای قدرت در مذاکرات میان اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله صورت گرفت.

اسوشید پرس به نقل از مقامات امریکایی نوشته که ابراز امیدواری کرده اند تا توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن پس از اجرای مراسم تحلیف از سوی اشرف غنی احمدزی رییس جمهور منتخب افغانستان امضاء شود.

مراسم تحلیف هشت روز پس از امضای موافقتنامهء سیاسی میان اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله صورت گرفت، به باور فرانس پرس اگر چه جان کری وزیر خارجه امریکا نقش بزرگی را در این توافق سیاسی ایفاء کرد اما نتوانست در این مراسم اشتراک کند.

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد، اشرف غنی احمدزی امروز در حالی به حیث رییس جمهور افغانستان حلف وفاداری یاد کرد که نیرو های ناتو بدون شکست دادن به طالبان ماموریت نظامی شانرا پس از سیزده سال در این کشور به پایان رساندند.

به باور فرانس پرس دو نامزد ریاست جمهور افغانستان پس از فشار های زیاد از سوی ایالات متحده امریکا و سازمان ملل متحد در نهایت روی تشکیل یک حکومت وحدت ملی توافق کردند.

فرانس پرس اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله را رهبران معتدل و طرفدار غرب خوانده که حکومت وحدت ملی آنها با تهدید عمده جنگجویان طالب مواجه است.

مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان، راه را برای امضای توافقنامه میان واشگتن و کابل باز کرد که بر اساس آن نیرو های خارجی اجازه حضور در افغانستان را پس از پایان سال 2014 میلادی نیز خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG