لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

توافقنامه میان کابل و واشنگتن چرا کوچک ولی مهم است؟


چندین روزنامه معتبر غربی مطالب در باره توافقنامه امنیتی امریکا و افغانستان نشر کرده اند.

کریسچین ساینس مانیتور

از این جمله روزنامه کریسچین ساینس مانیتور این سوال را مطرح می سازد که این توافقنامه چرا کوچک ولی مهم است؟

روزنامه می افزاید که طبق این توافق حدود ده هزار عسکر امریکایی پس از سال جاری میلادی در افغانستان باقی میمانند وآنها دو وظیفه خواهند داشت، ادامه آموزش نیروهای امنیتی افغانستان و مبارزه در برابر فعالیت های دهشت افگنی.

ولی این فهرست کوتاه وظایف، به نقش معنوی ای که این توافقنامه دارد اشاره نمی کند.

روزنامه کریسچین ساینس مانیتور می افزاید که این توافقنامه برای اقشار مهم جامعه افغانستان از زنان و دخترانی که به تعداد زیاد به مکتب می روند و در سیاست سهیم اند تا به گروه نو پیدای کار آفرینان و افسران جوان اردو اطمینان بخش می باشد.

سپس روزنامه این سوال را مطرح می سازد که این مردم از چه نگرانی دارند؟

روزنامه در پاسخ این سوال می نویسد که خارج شدن امریکا از افغانستان برای آنها به این معنی خواهد بود که جامعه جهانی افغانستان را به حال خود رها می کند.

کریسچین ساینس مانیتور می افزاید که این هدف معنوی بزرگ ولی اعلام ناشده در تبصره های اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور جدید افغانستان آشکار بود. او گفت که این پیمان اطمینان را جایگزین بی اطمینانی در روابط افغانستان با امریکا و جامعه جهانی می سازد. او تاکید کرد که این پیمان حاکمیت ملی افغانستان را مورد معامله قرار نمی دهد. رئیس جمهور احمدزی گفت که حق استفاده از قوه در دست افغان ها کماکان باقی میماند و طرفین حق دارند که از این توافقنامه دست بکشند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز نیز در باره توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن یک مطلب نشر کرده است.

رونامه می نویسد که نزاع اخیر انتخابات در افغانستان نگرانی ها را در باره وحدت سیاسی افغانستان ایجاد کرد و برخی از اختلافات قومی و جغرافی را که به نظر می رسید هنگام زمامداری رئیس جمهور سابق حامد کرزی فروکش کرده بود دوباره زنده ساخت ولی علیرغم تغییرات سریع برخی تحلیل گران به این باور اند که توافقنامه امنیتی بازهم یک مسیر مختلف برای افغانستان مهیا ساخته، نظام سیاسی کشور را راسخ نموده، بنیاد های لازم جلوگیری از فروپاشی دولت را فراهم می سازد.

رونامه نیویارک تایمز از قول ولی نصر، استاد مطالعات بین المللی پوهنتون جان هوپکنز در واشنگتن می نویسد که:

" توافقنامه دوجانبه امنیتی یک نقش نمادین و ثبات آور برای پروسه سیاسی در کابل دارد. "

او می افزاید:

" چیزیکه اکنون در عراق اتفاق افتاد و رئیس جمهور امریکا پذیرفت که ما خطر در آنجا را دست کم گرفته بودیم، او نمی تواند عین اشتباهات عراق را در افغانستان تکرار کند. "

روزنامه نیویارک تایمز می نویسد علی رغم اینکه اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدلله در باره نتایج انتخابات دور دوم باهم اختلاف نظر داشتند ولی آنها درمورد ضرورت امضای توافقنامه امنیتی با امریکا که مقامات این کشور کمک ملیارد ها دالر با افغانستان را به طور ضمنی به آن مربوط ساختند همنظر بودند.

واشنگتن پُست

در این میان روزنامه واشنگتن پُست نظر طالبان در باره این توافقنامه را نقل کرده است.

روزنامه از قول ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند نوشته که می گوید این پیمان یک تلاش از سوی امریکا برای قایم ساختن تسلط خود بر افغانستان و مردم آن می باشد.

ولی بنوشته روزنامه برخی مشران قومی مناطقی که طالبان آنرا هدف قرار داده اند از این توافقنامه استقبال کرده امیدوار اند که یک ضربه به شورشیان طالب و چیزی که آنرا دست اندازی پاکستان و ایران میدانند باشد.

روزنامه از قول حاجی متوخان یکتن از بزرگان قومی ولسوالی مارجه هلمند نوشته که می گوید:

" اگر امریکا در توافقنامه امنیتی با افغانستان مخلصانه عمل کند، این توافقنامه یک شگوفایی برای افغان ها ببار خواهد آورد و یک سیلی محکم به روی شورشیان طالب، پاکستان و ایران خواهد بود. "

XS
SM
MD
LG