لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

آیساف: سال 2015 یک فصل جنگی در افغانستان خواهد بود


در حالیکه ماموریت سیزده ساله جنگی نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان در اخیر سال جاری میلادی به طور کامل پایان می یابد، آیساف گفته است که سال 2015 میلادی یک فصل جنگی در افغانستان خواهد بود.

کرستن جکوپسن معاون آیساف یا نیروهای کمک به امنیت در افغانستان روزپنجشنبه درکابل به جمع از خبرنگاران گفت، احتمالاً درسال 2015 میلادی فعالیت های مخالفین مسلح، افزایش خواهد یافت.

اما وی تاکید کرد که در آن زمان مخالفین مسلح با مقاومت مستحکم نیروهای مسلکی و قوی افغان روبرو خواهند بود:

" ما سال 2015 میلادی را فصل جنگ خواهیم یافت، اما درسال آینده، شورشیان نیروهای افغان را غیرآماده نخواهند یافت، ما به حمایت خود دربخش تعلیم چون آموزش تجهیزات، همچنان مشوره دهی برای طرح پلان با حکومت افغانستان درجهت فعال نگهداری پولیس و اردو در کارهای روزمره شان همکاری می کنیم. "

این اظهارات درحالی مطرح می شوندکه سه شنبه هفته جاری توافقنامه سوفا یا حالت قوا میان نماینده گان افغانستان و سازمان ناتو درکابل امضا شد.

براساس این توافقنامه، با آغازسال 2015 میلادی ماموریت جنگی نیروهای بین المللی درافغانستان به طورکامل به ماموریت تحت نام حمایت قاطع که شامل آموزش، مشورت دهی و کمک به نیروهای افغان می شود، تغییر خواهدکرد.

معاون آیساف می گویدکه با آغازسال 2015 میلادی شمار نیروهای بین المللی درافغانستان از 30 به دوازده ونیم هزارکاهش خواهد یافت.

وی گفت که همین نیروها با انجام وظیفه جدید شان اجازه نخواهند داد تا افغانستان بار دیگربه پناه القاعده مبدل گردد.

با آنکه نیروهای بین المللی همواره تایید کرده اند که نیروهای افغان توانایی لازم برای دفع حملات مخالفین را دارند، اما آیساف می گویدکه این نیروها هنوزهم به کمک ناتو نیاز دارند.

کرستن جکوپسن معاون آیساف درکابل دراین رابطه گفت:

" چیزی بزرگی را که هنوزهم نیروهای افغان ازما می خواهند و ما آنرا فراهم کرده ایم، آموزشهای استخباراتی، کمک هوایی و برخی اوقات هم به همکاری و حمایتهای صحی نیاز دارند، اینها بخش های هستند که ما به طور ابتدایی آنرا انجام داده ایم، اما هنوزهم نیروهای افغان به کمک نیاز دارند. "

آقای جکوپسن همچنان گفت که با کاهش نیروهای بین المللی درافغانستان، برخی از تاسیسات و وسایل موردنیاز را هم به ارگان های امنیتی افغان می سپارند.

به گفته معاون آیساف، پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به قوت های افغان نیز تا اخیرسالجاری میلادی به طورکلی پایان می یابد.

پاسخ این سوال که آیا با تغییرماموریت جنگی ناتو به حمایت قاطع درافغانستان و پیشبرد مستقلانه عملیات ها، نیروهای افغان خواهند توانست با مخالفین مسلح مقابله کنند، با گذشت زمان روشن خواهد شد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG