لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

"پولیس کابل باید سیاسی نباشد وفقط وظیفه تامین امنیت را پیش ببرد"


رییس جمهور افغانستان تاکید می کند که پولیس کابل باید به اساس معیارهای شفاف و با در نظر داشت ظرفیت ها به کار گماشته شود.

اشرف غنی احمدزی به روزجمعه دریک نشست مشترک خبری با صدراعظم بریتانیا درکابل گفت،پولیس کابل باید سیاسی نباشد وفقط وظیفه تامین امنیت را پیش ببرد.

آقای احمدزی همچنان گفت که به هدف بهبود وضعیت امنیتی افغانستان با سه ارگان امنیتی کشور گفتگو کرده است:

" در ابتدا باید پولیس کابل غیرسیاسی شود، آمرین حوزه های امنیتی کابل را مطلق مسلکی تعین می کنیم،ازقربانیان پولیس،امنیت ملی و منسوبین وزارت دفاع قدردانی می کنیم،و صلاحیت و مسوولیت شان باید واضح شود و به همین سبب ما با هر سه ارگان امنیتی در بررسی های اساسی قرار داریم. "

رییس جمهور احمدزی در نشست مشترک با دیوید کامرون صدراعظم برتانیا گفت، به وزیر داخله وظیفه سپرده تا ابتدا در بخش تعیین آمرین حوزه های امنیتی کابل اصلاحات ایجاد کند.

آقای احمدزی همچنان گفت مسوولین امنیتی باید مصونیت کاری داشته و بر اساس معیار های شفاف انتخاب شده، صلاحیت های شان واضح باشد.

رئیس جمهور افغانستان گفت هدف آنان ایجاد هماهنگی وتطبیق یک ستراتیژی واضح میان تمام سطوح، در کابل و ولایات همجوار آنست.

اشرف غنی احمدزی گفت آنان فقط به شهر کابل اکتفا نمی کنند بلکه در نظر است تا در طرح ستراتیژی امنیت ملی که در چهار چوب آن بخش های مختلف امنیتی به صورت واضح و با مسوولیت و صلاحیت کار کنند درولایات عمده افغانستان نیز عملی شود.

دراین حال فقیر محمد فقیر وزیر اسبق داخله افغانستان ویکی از کارشناسان به رادیو آزادی گفت،با آنکه جامعه جهانی در سیزده سال گذشته با پولیس افغان کمک مالی نموده ومربی های را برای آموزش آنها فرستاده است اما هنوزهم افغانستان پولیس معیاری ندارد.

آقای فقیربرمسلکی شدن پولیس درافغانستان تاکید کرد و گفت مسوولین بلند رتبه پولیس باید به اساس رعایت اصل شایسته سالاری انتخاب گردند:

" ریاست امنیت ملی، تمام پرسونل وزارت های دفاع و داخله باید مستقل و بی طرف باشند، درمیان تنظیمات با کسی روابط نداشته باشند، به طور سالم آموزش داده شوند، و در امنیت کشور ونگهداری سرحدات نقش داشته باشند. "

آقای فقیر افزود که به هدف بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان باید، هماهنگی میان ریاست امنیتی ملی و وزارت های دفاع و داخله کشور به میان آید.

کارشناسان در حالی از نبود هماهنگی میان ارگانهای امنیتی کشور انتقاد می کنند که در این اواخر رییس جمهور اشرف غنی احمدزی اعلام کرده است که یک ستراتیژی ملی را به هدف هماهنگی میان ارگانهای امنیتی کشور عملی خواهد کرد.

لیزا حیدری

XS
SM
MD
LG