لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

سبار: رقم بیجا شده گان داخلی نسبت به سال قبل افزایش یافته است


وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان میگوید که افزایش جنگ و ناامنی ها در برخی مناطق کشور سبب بالا رفتن میزان بیجا شده گان داخلی شده است.

مهر خدا سبار رییس بخش بیجا شده گان و حالات اضطرار این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت که در سال 2013 شماری بیجا شده گان حدود پنجصد هزار تن بود اما امسال این رقم به بیش از ششصد هزار نفر رسیده است:

" به تناسب سال های گذشته در سال 2013 ما پنجصد هزار تن بیجا شده داخلی داشتیم اما امسال در 2014 این رقم بیش به ششصد و بیست و پنج هزار تن رسیده است البته این رقم روبه افزایش است. "

آقای سبار گفت ولایات قندز، هلمند و فاریاب ولایتی اند که باشنده های آن به دلیل ناامنی ها از خانه هایشان بیجا شده اند.

وی گفت در مجموع رقم بیجا شده گان داخلی که به دلایل مختلف از خانه هایشان بیجا شده اند به حدود یک میلیون تن میرسد.

مساله بیجا شده گان داخلی یکی از مشکلات عمده اند که بار ها مسوولان حقوق بشر و مردم از حکومت خواسته اند که به این معضل رسیده گی جدی صورت گیرد.

حالا مردم از حکومت جدید به رهبری اشرف غنی احمدزی می خواهند که به مشکلات بیجا شده گان داخلی و مهاجرین توجه لازم داشته باشد.

در این میان رییس جمهور اشرف غنی احمدزی هفته گذشته هنگام سخنرانی در مراسم تحلیف اش مشکل بیجا شده گان داخلی و مهاجرین را یک معضل ملی خواند و گفت که به آن رسیده گی جدی صورت خواهد گرفت:

" کلمه بیجا شده باید از قاموس ملی ما دور ساخته شود از طریق حکومتداری موثر خواهد توانست که مشکلات ملی ما را مثل مشکل مهاجرین، بیجا شده گان داخلی، کوچیان و باشنده گان محلی نقطقه پایان بگذاریم. "

وزارت مهاجرین و عودت کننده گان در حالی از افزایش تعداد بیجا شده گان داخلی در کشور سخن میزند که هم اکنون در کابل و شماری ولایات به صد ها خانواده بیجا شده در بدترین وضعیت در زیر خیمه ها بسر می برند.

حتی همه ساله در جریان زمستان یک تعداد آنها به دلیل سردی هوا و نداشتن غذا مناسب جان هایشان را از دست میدهند.

مقامات در وزارت مهاجرین و عودت کننده گان می گویند که به هدف حل مشکلات بیجا شده گان در کشور تلاش دارند اما به باور آنان تداوم جنگ در برخی مناطق و نبود سرپناه از مشکلات اساسی اند که بیجا شده گان داخلی با آن مواجه اند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG