لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

امریکا حملات هوایی در افغانستان را افزایش داده است


بر اساس ارقام ارائه شده از سوی پنتاگون، ایالات متحده امریکا حملات هوایی در افغانستان را افزایش داده است.

معلومات ارائه شده از سوی پنتاگون نشان میدهد که بیشترین حملات هوایی امریکا در افغانستان امسال در ماه اگست صورت گرفته اند.

در تخمین های که توسط قوماندانی قوای مرکز امریکا به نشر رسیده، در یک ماه گذشته 436 حمله هوایی توسط نیرو های امریکایی در افغانستان انجام شده است، در حالی که در ماه های قبل حد وسط 150 حمله صورت گرفته بود.

روزنامه باستون گلوب امریکایی به نقل از مقامات پنتاگون نوشته که می گویند، تحقیقات در مورد تعداد حملات هوایی ماه سپتامبر تا هنوز مکمل نشده است.

در همین حال باستون گلوپ به نقل از یک مقام پنتاگون نوشته که می گوید، قرار است تعداد حملات هوایی امریکا در افغانستان در آینده کاهش بیابد.

زمانیکه در این مورد از دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان پرسیدم وی به رادیو آزادی گفت:

هرگاه نیرو های افغان در جنگ به قوای هوایی نیاز پیدا می کنند، خواهان کمک از متحدین بین المللی خود میشوند.

به گفته او، حملات هوایی امریکا بنابر تقاضای نیرو های افغان صورت گرفته اند:

" در ساحات که ما عملیات های محاربوی انجام میدهیم اگر به کمک نیرو های ائتلاف نیاز پیدا کنیم در آنصورت تقاضای کمک را میکنیم و آنها با ما همکاری میکنند ولی این بدین معنی نیست که حملات طالبان شدت گرفته و از این رو تقاضای ما نیز بیشتر شده باشد. "

ایالات متحده امریکا در حالی به حملات هوایی در افغانستان شدت بخشده که قرار است بخش اعظم از نیرو های این کشور تا ختم سال جاری افغانستان را ترک کنند.

به گفته قوماندانی قوای مرکز امریکا، تعداد حملات هوایی ماه اگست بیشتر از حملات اند که از سال 2012 میلادی بدینسو در افغانستان صورت گرفته است.

پنتاگون در حالی از تشدید حملات هوایی امریکا در افغانستان خبر میدهد که وزارت دفاع افغانستان می گوید، قرار است ایالات متحده امریکا در چهارچوب توافقات که با این وزارت دارد 62 بال هیکوپتر را تا ختم امسال در اختیار افغانستان قرار بدهد.

ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیروز به رادیو آزادی گفت:

" در چهارچوب توافقات که ایالات متحده امریکا با وزارت دفاع افغانستان دارد، قرار است امریکا 62 بال هیلکوپتر تا پایان سال جاری میلادی به افغانستان بدهد. "

از سوی دیگر مقامات پنتاگون می گویند، تلفات عساکر امریکایی در افغانستان کاهش یافته است.

به گفته این مقامات از آغاز سال جاری تا کنون 48 عسکر امریکایی در افغانستان کشته شده اند، در حالیکه سال گذشته 127 تن از آنها کشته شده بودند.

اما این مقامات از افزایش تعداد تلفات عساکر افغان خبر میدهند.

XS
SM
MD
LG