لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

عطایی: هیچ زندانی در افغانستان بی سرنوشت نیست


ستره محکمه افغانستان موجودیت فساد در دستگاه قضایی را رد کرده میگوید که این نهاد کارهای خود را به وقت و طبق احکام قانون انجام داده است.

داکترعبدالله عطایی آمرعمومی اداری قوه قضایه افغانستان روز سه شنبه دریک نشست خبری درکابل گفت،هیچ زندانی درافغانستان بی سرنوشت نبوده و تمام آنان از سوی دستگاه قضایی محکوم گردیده اند.

داکتر عطایی میگوید هیچ زندانی به جرم خود اعتراف نمی کند اما بگفته وی تمام زندانیان از سوی محاکم مجرم شناخته شده اند:

" زمانیکه دوسیه به محکمه رسید چه مرحله ابتدایه و چه هم استیناف یا تمیز پس حکم شد و بی سرنوشت نیست.

سرنوشت فرد محکوم همین است که پنج سال، ده سال و بیست سال را در زندان سپری میکند. "

داکترعطایی دستگاه عدلی افغانستان را که شامل لوی څارنوالی و پولیس میشود در برخی موارد به ضعف وکند کاری متهم کرد وگفت که درمورد دوسیه های که بگونه ناقص ازسوی څارنوالی به محاکم فرستاده میشود دستگاه قضایی تصمیم نمیگیرد.

آمرعمومی اداری قوه قضایه افغانستان همچنان گفت،افراد و نهاد های که درمورد اجراات این ارگان آگاهی کامل ندارند نباید بردستگاه قضایی این کشور اتهام وارد کنند.

بگفته او شماری از افراد میان نهاد عدلی وقضایی تفکیک کرده نمیتوانند و کم کاری های نهاد عدلی را از ارگان قضایی میدانند.

تاحالا نهاد های عدلی افغانستان درمورد اظهارات مقامات ستره محکمه این کشور ابرازنظرنکرده است.

این درحالیست که شماری از مردم همواره به دلیل موجودیت فساد بر نهاد های عدلی وقضایی انتقاد میکنند ومیگویند که شماری زیاد از محبوسین بی سرنوشت درزندان ها به سر میبرند.

رییس جمهور اشرف غنی احمدزی نیز درمراسم تحلیفش گفت که دردستگاه قضایی افغانستان فساد وجود داشته وباید درآن اصلاحات لازم به میان آید.

اما ستره محکمه افغانستان درمورد این اظهارات رییس جمهور احمدزی عکس العمل تند نشان داد و گفت که به او درمورد دستگاه قضایی معلومات نادرست ارایه شده است.

اما شماری از کارشناسان با توجه به حکم رییس جمهور در مورد بررسی مجدد دوسیه های زندانیان محبس پلچرخی میگویند که آقای احمدزی درکنار بخشهای دیگر درتلاش آوردن اصلاحات گسترده درنهاد های عدلی وقضایی افغانستان نیز میباشد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG