لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

"در کمین طالبان در سرپل، 14 نیروی افغان کشته شدند"


نیویارک تایمز

روزنامهء نیویارک تایمز در مقالهء زیر عنوان در کمین طالبان 14 نیروی افغان کشته شدند به حادثه امنیتی در سرپل اشاره کرده و آن را نمونهء از کمپاین خونین خشونت عنوان کرده است.

نیویارک تایمز نوشته است که طالبان با اجرای حمله های سنگین در جریان امسال نیروهای امنیتی افغان را هدف قرار داده اند، نیروهای که به نوشته روزنامه برای نخستین بار مسوولیت کامل امنیت افغانستان را به عهده گرفته اند.

در ادامه این مقاله آمده است که بسیاری از مناطق به خصوص مناطق شمال افغانستان که قبلاً مصون دانسته می شدند، اکنون شاهد ناامنی بوده است.

روزنامه عامل اصلی ناامنی در بسیاری از مناطق افغانستان را حضور نداشتن نیروهای بین المللی می داند.

نیویارک تایمز می گوید، در پاسخ، نیروهای امریکایی حمله های هوایی شان را افزایش داده اند؛ اما روزنامه می گوید که حمله های هوایی همواره منبع تنش و سوء تفاهم میان مقام های امریکایی و افغان بوده است.

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال مقاله دارد در مورد این که استخدام افراد از سوی گروه دولت اسلامی در افغانستان مردم را نگران ساخته است.

مقاله نویس از قول مقام های امنیتی افغانستان نوشته که گفته اند دولت اسلامی تلاش خود را آغاز کرده تا با خروج نیروهای خارجی از افغانستان درین کشور جای پای برایش باز کند.

نویسنده به اوراق تبلیغاتی حاوی نشان گروه دولت اسلامی اشاره می کند که به زبان های دری و پشتو به تازگی در کابل و جلال آباد منشتر شده اند.

در ادامه این مقاله بازهم از قول یک مقام امنیتی ارشد آمده است که این اوراق تبلیغاتی گروه دولت اسلامی اصلی است، از عربی ترجمه شده و در شهر پشاور پاکستان چاپ شده است.

سازمان نظارت بر حقوق بشر مقاله نوشته در مورد آزار جنسی در افغانستان. هیدر بار محقق ارشد حقوق زنان درین سازمان به حکومت افغانستان توصیه کرده که باید به زودی قانون را در مورد مبارزه آزار جنسی تصویب کند.

خانم بار همچنین پیشنهاد کرده که حکومت افغانستان باید این اطمینان را به میان آرد که هر اداره حکومتی به گونه مثال در بخش معارف و همچنین حیات اجتماعی پالیسی ضد آزار جنسی را تطبیق کند.

درین مقاله آمده است که در افغانستان هیچ قانون که به طور خاص آزار جنسی را منع و از قربانیان حمایت کند، وجود ندارد. به همین ترتیب، در ادامه این مقاله گفته شده که اداره های حکومتی هم فاقد پالیسی های موثر برای جلوگیری و مجازات آزار جنسی است.

XS
SM
MD
LG