لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

ولسی جرگه، طرح قانون معاهدات و میثاق های بین المللی را تصویب کرد


طرح قانون معاهدات و میثاق های بین المللی به هدف تنظیم مناسبات حقوقی افغانستان با سایر کشور ها از سوی ولسی جرگه تصویب گردید.

به اساس این قانون قراردادها، میثاق ها و تفاهمنامه ها با کشور ها به امضا میرسد.

طرح این قانون از سوی ولسی جرگه افغانستان در شش فصل و هفده ماده به تصویب رسید.

صدیق احمد عثمانی معاون اول این جرگه که ریاست جلسه روز چهارشنبه را به عهده داشت تصویب آن را چنین اعلام کرد:

" طرح قانون معاهدات و میثاق های بین المللی که هشت فصل و هفده ماده دارد، نظر اختلافی وجود ندارد آنرا به رای گیری می گذاریم موافق کارت سبز، مخالف کارت سرخ، به اکثریت آرا تصویب شد. "

در قانون معاهدات و میثاق های بین المللی افغانستان امضای معاهدات عمدتا به رئیس جمهور اختصاص یافته، اما در برخی موارد برای امضای معاهدات به وزارت خارجه یا یکی از مقامات صلاحیت نامه داده می شود.

در این قانون نحوه اجرا،تعلیق،تعدیل،تجدید یا فسح قرارداد ها نیز توضیح داده شده است.

مرجع تصدیق کننده تمام معاهدات و قرارداد های امضا شده طبق قانون شورای ملی است.

به اساس معلومات کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه طرح قانون معاهدات و میثاق های بین المللی سال گذشته پس از تایید شورای وزیران به هدف تصویب به این جرگه فرستاده بود.

در این حال شماری از آگاهان حقوقی تصویب این قانون را یک اقدام مهم در بخش امضای معاهدات افغانستان با سایر کشور ها میخوانند.

ثمر سیرت یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت تصویب قانون معاهدات و میثاق های بین المللی میتواند چهارچوب قانونی برای امضای قرار دادها باشد:

" میثاق ها و سایر معاهدات بین المللی را که مطابق به این قانون باشد می توانیم امضا کنیم در غیر آن امضا کرده نمی توانیم، تصویب این قانون یکی از ضرورت های اولیه حکومت افغانستان بود واز رهگذر حقوقی جایگاه خاص خود را دارد. "

به اساس گزارش ها قبل از این چنین قانونی در افغانستان وجود نداشت و میثاق های بین المللی در صورت که با قوانین کشور در تضاد قرار نمی داشتند با اجازه ستره محکمه به امضا می رسیدند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG