لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

ایوب زاده: باید تغیرات بنیادی در نظامی انتخاباتی بمیان آید


نهاد های ناظر انتخابات در افغانستان می گویند، اگر تغییرات بنیادی در دستگاه انتخاباتی بمیان نیاید برگزاری انتخابات ولسی جرگه بگونه شفاف در این کشور نا ممکن خواهد بود.

اعضای این نهاد ها روز چهارشنبه در نشست مشترک نهاد های ناظر ملی و جامعه مدنی گفتند، حکومت وحدت ملی باید اقدامات جدی را بخاطر اصلاح نظام انتخاباتی روی دست گیرد تا مشکلات انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در آینده تکرار نشود.

محمد نعیم ایوب زاده رییس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می گوید، اگر اصلاحات لازم در کمیسیون های انتخاباتی بمیان نیاید بی اعتمادی مردم نسبت به انتخابات ولسی جرگه بیشتر می شود:

" اگر ما شاهد تغیرات بزرگ بنیادی در بخش های انتخاباتی نباشیم برگزاری یک انتخابات شفاف در افغانستان محال است، یعنی ما توقع اینرا نداشته باشیم که چهارچوب حقوقی بهتر شود، افراد شایسته در راس قرار بگیرد خیلی ممکن خواهد بود که ما بتوانیم یک انتخابات شفاف داشته باشیم. "

این نشست دو روزه به هدف ارزیابی انتخابات گذشته ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی و بررسی مشکلات در آن از سوی نهاد های جامعه مدنی و ارگانهای ملی که انتخابات را در این کشور نظارت کرده اند برگزار شده بود.

این در حالیست که رییس جمهور اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز تاکید کرده اند که در دستگاه انتخاباتی افغانستان اصلاحات جدی به میان خواهد آمد.

اعضای این نهاد ها یک سلسله پیشنهادات را نیز بخاطر بهبود انتخابات آینده در کشور به حکومت وحدت ملی ارایه کردند.

فهیم صدیقی یک تن از اعضای جامعه مدنی بخشی از این پیشنهادات را چنین بیان کرد:

" تعقیب افشای لست متخلفین روند انتخابات 2014، اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از بیرون شدن پروسه انتخابات های آینده از چوکات و ضمانت های اجراییوی و قانونی آن، آوردن تعدیلات لازم در قوانین انتخاباتی. "

این در حالیست که قبلاً شورای ملی افغانستان نیز گفته بود، بمنظور جلوگیری از تقلب در انتخابات آینده در کشور باید حکومت وحدت ملی هر چه زودتر تذکره های الکترونیکی را توزیع نماید.

این خواست ها درحالی مطرح می شود که انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در افغانستان با مشکلات و انتقادات جدی روبرو شد و یکی ازطولانی ترین انتخابات دنیا محسوب گردید.


فرشته ندا

XS
SM
MD
LG