لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

سراج: متن توافقنامه های امنیتی بزودی به شورای ملی فرستاده خواهند شد


سراج الحق سراج معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
سراج الحق سراج معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان می گوید متن توافقنامه های امنیتی و دفاعی با امریکا و ناتو از سوی آنان بررسی شده و به زودی از سوی کابینه جهت تصویب به شورای ملی فرستاده میشود.

سراج الحق سراج معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت متن این توافقنامه ها از سوی شورای وزیران تایید شده اند و امیدوارند تا مورد تصویب شورای ملی هم قرار گیرند:

" پیمان امنیتی که سوی شورای امنیت امضا شد به وزارت خارجه راجع گردید پس از بررسی به کابینه فرستاد طبق اطلاعات این متن در کابینه هم مورد تایید قرار گرفته و قرار است به زودی به شورای ملی فرستاده شود. " توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا و ناتو یک روز پس از اجرای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید، میان مشاور امنیت ملی افغانستان، سفیر امریکا و نماینده ملکی ناتو در کابل امضا شد.

از سوی دیگر هیات اداری ولسی جرگه افغانستان میگوید هر زمانی که متن های این توافقنامه ها به آنان برسد پس از بررسی های همه جانبه جهت تایید یا رد به جلسه عمومی پیشکش خواهند کرد.

سید اکرام منشی این جرگه به رادیو آزادی گفت این توافقنامه ها با در نظرداشت اوضاع کنونی کشور امضا شده اند:

" کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه روی متن این پیمان کار خواهد کرد وسپس به کمیسیون های هژده گانه فرستاده میشود تا در کمیته روسا و اجندای عمومی به بحث گرفته شود تا باشد که در رابطه به توافقنامه امنیتی پارلمان افغانستان تصمیم اش را داشته باشد. "

با آنکه تا کنون واضح نیست که در مورد تصویب این توافقنامه ها از سوی شورای ملی چه فیصلهء صورت می گیرد اما قبل از این سند ستراتیژیک افغانستان و امریکا از سوی این شورا مورد تصویب قرار گرفته است.

به اساس امضاء توافقنامه ها با امریکا و ناتو پس از سال 2014 میلادی نیروهای بین المللی حضور شان را در چهارچوب قانونی در افغانستان ادامه میدهند و در کنار سایر مسایل آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان را به عهده خواهند داشت.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG