لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

"آیا دموکراسی در افغانستان و پاکستان نجات پیدا خواهد کرد؟"


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: "آیا دموکراسی در کشورهای مانند افغانستان و پاکستان نجات پیدا خواهد کرد".

به نوشته نشریه با مشاهده حالات فعلی در افغانستان و پاکستان، دموکراسی جوان در این دو کشور با طی کردن راه های خطرناک این تجربه را از سر می گذرانند.

به نوشته فارن پالیسی افغانها در برابر تهدیدهای طالبان شجاعت نشان داده و به پای صندوق های رای رفتند تا سرنوشت کشورشان را از طریق دموکراتیک تعین کنند، اما در نهایت دو رهبر که مردم با آنها اعتماد کرد بودند، با راه های غیر دموکراتیک بر جنجال های انتخاباتی نقطه پایان گذاشتند.

به نوشته فارن پالیسی در کشورهای که تازه به دموکراسی رو می آورند، همیشه مشکلات زیاد است و خشونت هم بیشتر می شود، اما وقتی که یک دولت بر علیه کسانی که سبب نا آرامی می شوند از یک اندازه شدت کار می گیرند، نا آرامی ها هم کمتر می شود یعنی با متوصل شدن به حرکت غیر دموکراتیک می توان زمینه آرامی را فراهم ساخت.

از این رو به نوشته فارن پالیسی تجربه های دموکراسی همین گونه می باشد تا دموکراسی به پختگی برسد و برای رسیدن به این مرحله باید این مسیر طی شود تا پایه های دموکراسی مستحکم گردد.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز در شماره اخیر خود موضوع دیگری را عنوان کرده و مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان: "بانوی اول افغانستان چه نقشی می تواند داشته باشد".

روزنامه می نویسد حکومت وحدت ملی افغانستان بالآخره بعد از ماجراهای زیاد تشکیل شد و برای مردم روزنه امید را باز کرد، اما یک نکته که برای بسیاری از مردم افغانستان مهم بشمار میرود این است که در پایان این ماجرا یک گام مهم دیگر هم برداشته شد چون رییس جمهور نو افغانستان همسرش و یا بانوی اول کشورش را همکار فعال خود در امور اجتماعی خواند.

به نوشته روزنامه بعد از امان الله خان پادشاه افغانستان اشرف غنی احمدزی اولین رهبری می باشد که همسر خود را رسماً به مردم معرفی می کند و در مراسم تحلیف از او نام می برد.

هرچند این اقدام برای محافظه کاران در جامعه افغانستان خوش آیند نیست اما برای کسانی که خواهان ترقی و نقش زنان در امور کشورداری می باشند، این یک تحول بزرگ می باشد.

روزنامه از قول رییس تلویزیون طلوع شفیق گوهری می نویسد که گفته است بهترین بخش سخنرانی آقای احمدزی در مراسم تحلیف بردن نام همسرش بود.

روزنامه از قول سیما غنی یک دوست خانواده گی اشرف غنی می نویسد که گفت است، رییس جمهور احمدزی اولین مردی در افغانستان می باشد که برای زن بخاطر زن بودنش احترام می گذارد نه اینکه مادر و یا خواهر باشد و در جامعه سنتی افغانستان به گفته خانم سیما، چنین تجربه سابقه نداشته است.

XS
SM
MD
LG