لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

ترکیه همکاری های سیاسی،امنیتی و اقتصادی اش را با افغانستان ادامه میدهد


رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه

در آستانه برگزاری کنفرانس استانبول، رییس جمهور ترکیه با رییس جمهور افغانستان به موافقه رسید که نشست استانبول به زودی از سرگرفته شود.

رجب طیب اردوغان ناوقت روز شنبه در نشست مشترک خبری با رییس جمهور احمدزی در کابل گفت، هرگاه مشکل میان افغانستان و پاکستان به میان آید آنها نمی خواهند این مشکلات گسترده و این دو کشور را به مخاطره مواجه سازد.

آقای اردوغان تعهد کرد که در بخش های سیاسی،اقتصادی،امنیتی و فرهنگی با این کشور همکاری های لازم خواهند داشت:

"ترکیه با افغانستان در بخش های سیاسی، نظامی، تجاری و اقتصادی روابط خواهد داشت. ترکیه در سرمایه گذاری و ساختن زیر بنا در افغانستان نقش دارد و در عرصه های ترانسپورت، استخراج معادن، مواد غذایی و زراعت کمک خواهد کرد."

روسای جمهور افغانستان و ترکیه یک سند همکاری های استراتیژیک را نیز امضا کردند.

رجب طیب اردغان با عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان و جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور احمدزی نیز دیدار کرده است.

ترکیه از جمله کشوری است که در ماموریت ناتو سهم فعال داشته است.

در حال حاضر حدود چهار صد سرباز ترکی در چوکات نیروهای ناتو در افغانستان حضور دارند که بخش عمدهء ماموریت شان آموزش نیروهای امنیتی افغان است.

در این حال اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان گفت مناسبات خوب میان افغانستان و ترکیه از گذشته ها وجود داشته و همچنان ادامه خواهد یافت.

آقای احمدزی گفت که وی با رییس جمهور ترکیه صحبت های دو جانبه داشته که روی چهار نقطه متمرکز بوده است.

نقش ترکیه در تحکیم ثبات و اقتصاد مرفه، استفاده از تجارب ترکیه در مورد پیشرفت های اقتصادی، پروسه قلب آسیا و تلاش های صلح ترکیه در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه نقاط مورد تمرکز میان روسای جمهور دو کشور بوده است.

آقای احمدزی گفت که ترکیه در ساحه اقتصادی با افغانستان همکاری های همه جانبه خواهد داشت و بخاطر عملی شدن این برنامه به سطح وزرای دو کشور سالانه جلسات برگزار خواهد شد.

رییس جمهور احمدزی گفت، ترکیه در قسمت اعمار پوهنتون مولانا جلال الدین بلخی در کابل و بازسازی و تجهیز شفاخانه علی آباد، افغانستان را کمک خواهد کرد.

ترکیه افغانستان را در سیزده سال گذشته در بخش های نظامی، صحی و آموزش همکاری های لازم کرده است.

هم اکنون صد ها شاگرد افغان در لیسه های اتاترک در کشور مصروف آموزش اند و هم چنان تعداد زیاد جوانان افغان در پوهنتون های ترکیه تحصیل می کنند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG