لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

رییس جمهور احمدزی وعده کرده که مصوبات ولسی جرگه را تطبیق می کند


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می گوید که مطابق تعهد رئیس جمهور اشرف غنی احمدزی تمام مصوبات شورای ملی تطبیق خواهد شد.

انجنیر سید اکرام منشی این جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور احمدزی روز یکشنبه در دیدار با هیئت اداری ولسی جرگه تعهد سپرده که زمینه عملی کردن تمام مصوبات شورای ملی را فراهم خواهد ساخت:

"دیروز هیئت اداری ولسی جرگه ملاقاتی با رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان داشت و هدف از ملاقات این بود که چی قسم رئیس دولت می تواند میان هر سه قوه همکاری و هماهنگی ایجاد کند. رئیس صاحب جمهور وعده داد که کدام مصوبات شورا در گذشته هر تصمیمی که گرفته شده انشالله به زودی عملی می سازد."

آقای اکرام همچنان می گوید که رئیس جمهور احمدزی روی ایجاد همآهنگی میان هر سه قوه دولت و تمام ادارات تاکید کرده است.

رئیس جمهور اشرف غنی احمدزی در حالی تعهد عملی کردن مصوبات شورای ملی را کرده که پیش از این انتقاد های زیادی در خصوص عدم همآهنگی میان حکومت و شورای ملی مطرح شده است.

در همین حال برخی از آگاهان مسایل حقوقی افغان می گویند که تطبیق مصوبات قوه قضایه از سوی حکومت، زمانی ممکن خواهد بود که قوه اجرائیه در کشور فعال باشد.

ودیر صافی یک تن از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

" در حقیقت آن فیصله ها یک حکومت و کابینه تشکیل شده اجرایی می خواهد که اینها بتوانند به آن عمل بکنند. هنوز هم کابینه جور نشده است و اینها وعده تحمیل فیصله های پارلمان را برای پارلمان می دهند. من فکر می کنم که این گونه وعده دادن ها در خلا است."

کارشناسان تطبیق مصوبات شورای ملی را در حالی وابسته به موجودیت قوه اجرائیه فعال می دانند که پیش از این رئیس جمهور تعهد کرده است که پس از ارزیابی ادارات، کابینه جدید را معرفی خواهد کرد.

تحلیلگران مسایل حقوقی می گویند، ایجاد هماهنگی میان قوه سه گانه دولت و تطبیق قوانین موجود در کشور می تواند در راستای ریشه کن ساختن فساد اداری، حکومتداری خوب و ثبات اجتماعی موثر تمام شود.

XS
SM
MD
LG