لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

"سفر رییس جمهور غنی به چین در راستای تامین صلح موثر واقع خواهد شد"


محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان

سفر رییس جمهور اشرف غنی احمدزی به چین، شورای عالی صلح افغانستان را بیشتر از هر وقت دیگر، نسبت به تلاش های این کشور در جهت موفقیت پروسه صلح امیدوار ساخته است.

مقامات این شورا می گویند که رییس جمهور احمدزی، با استفاده از روابط خوب چین و پاکستان، میتواند از نقش چین در راستای آوردن صلح و امنیت افغانستان بهره برداری نماید.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که چین با استفاده از نفوذ که بالای پاکستان دارد می تواند، آن کشور را تشویق به همکاری با روند صلح در این کشور کند:

" من عقیده دارم که یک فرصت خوبی است برای اینکه همکاری صمیمانه کشور بزرگی مثل چین جلب شود، از این که آنها از نفوذ و نزدیکی که با پاکستان دارند، از آن استفاده شود. من باور دارم که پاکستان نظر و موافقه چین خیلی ارزش قایل است. اگر منطقه همکار با هم نشوند افراطگرایی این منطقه را فرا می گیرد. "

این اظهارات شورای عالی صلح در حالی صورت می گیرد که رییس جمهور اشرف غنی احمدزی در راس یک هیات بلند رتبه دولتی، به هدف تقویت همکاری ها و تحکیم روابط دوجانبه شب سه شنبه به چین سفر کرده است.

پیش از این ریاست جمهوری افغانستان گفته است که رییس جمهور در دیدار با مقامات چینایی، روی مسایل مختلف، از جمله تامین صلح و امنیت کشور نیز گفتگو خواهد کرد.

در این حال برخی از کارشناسان افغان نیز نسبت به سفر رییس جمهور به چین خوشبین هستند.

از جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی و نظامی پرسیدیم که چین به عنوان یکی از قدرت های بزرگ جهان، چه نوع همکاری با افغانستان در جهت تامین صلح کرده می تواند؟

آقای کوهستانی در مورد گفت:

" ما امیدوار هستیم که زمامداران جدید از تجربه سیزده سال، ناتوانی ها و عدم صداقت ها آموخته باشند و صادقانه عمل بکنند. می شود از حضور و نفوذ چین بالای حکومت پاکستان و نظامیان این کشور فشار وارد شود، تا به مخالفین مسلح افغانستان، گروه های تروریستی در پاکستان نقطه پایان بگذارند. "

پیش از این حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز در سفرهای متعددی که به چین داشته از این کشور به عنوان دوست خوب نام برده گفته بود که این کشور میتواند، پاکستان را تشویق به همکاری در زمینه آوردن صلح در افغانستان نماید.

تحلیلگران هرچند بر نقش چین در تحکیم صلح و ثبات در این کشور تاکید می ورزند اما می گویند که بر علاوه چین باید کشورهای دیگری منطقه نیز در این زمینه با افغانستان همکاری کنند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG