لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

آیا رییس جمهور غنی از منابع طبیعی افغانستان درست استفاده خواهد کرد؟


ورلد پالیتیکس رفیو

نشریه ورلد پالیتیکس رفیو در شماره اخیر مطلبی دارد تحت عنوان آیا رییس جمهور اشرف غنی میتواند از منابع طبعی افغانستان برای نجات این کشور درست استفاده کند.

به نوشته نشریه نظربه تخمین های اخیر اداره سروی جیالوژی امریکا افغانستان به ارزش 3 تریلیون یا 3000 میلیارد دالر منابع طبعی در معادن خود دارد که اگر درست استفاده شود می تواند این کشور جنگ زده را از نگاه اقتصادی به پا استاده کند.

در افغانستان منابع سرشار آهن، مس، و دیگر ترکیبات هایدرو کاربن وجود دارند که جامعه جهانی را برای رشد آینده افغانستان امیدوار می سازد. ارقام در مورد منابع طبعی افغانستان در نتیجه تحقیقات اداره سروی جیالوژی امریکا تخمین شده ست.

اما به نوشته نشریه ورلد پالیتیکس رفیو مشکلات امنیتی و عدم مدریرت سالم سبب شده است که این معادن استخراج نشوند و افغانستان بالای خزانه های بزرگ فقیرانه زندگی کند. نشریه همچنان به قوانین مالیات و دیگر قوانین افغانستان اشاره می کند که سرمایه گذاری را در این کشور مشکل می سازد.

اما نشریه می نویسد رییس جمهور نو افغانستان اشرف غنی سابق در بانک جهانی کار می کرد، دانشمند پوهنتون کولمبیا بود و مدتی هم به حیث وزیر مالیه افغانستان کار کرده است، از اینرو مردم افغانستان از او توقع دارند که مشکلات اقتصادی افغانستان را حل نماید.
علاوه بر آن آقای اشرف غنی کتابی را بقید قلم در آورده است در مورد اینکه چگونه می توان یک کشور ناکام را متکی به خود بسازد. آقای غنی همیشه بر طرز مصارف کمکهای جهانی در افغانستان انتقاد می کرد. به نوشته نشریه حالا که خود او کلاه ریاست جمهوری را بسر گذاشته است باید نوشته های کتاب خود را جامه عمل بپوشاند و زمینه را مساعد بسازد که افغانستان با استفاده از منابع طبعی خود به پاخیزد.

دیلی بیست

روزنامه دیلی بیست در شماره اخیر خود موضوع دیگر مربوط به افغانستان را بررسی کرده و مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان غرب تعهدات خود را در مورد زنان در افغانستان بجا نیاورده و اکنون از این تعهدات شانه خالی می کند.

به نوشته روزنامه با سقوط طالبان در پایان سال 2001 کشورهای غربی رشد و تحصیل زنان را جز مبارزه با تروریزم می خواندند.

به نوشته روزنامه خانم رییس جمهور آنوقت امریکا لورا بوش در سخنرانی خود در ماه نومبر سال 2001 اظهار داشت جنگ علیه تروریزم همچنان مبارزه برای حقوق و حیثیت زنان افغانستان نیز می باشد.

شیری بلیر خانم صدراعظم آنوقت بریتانیا تونی بلیر نیز گفته بود، روحیه زنان افغان هنوز هم تحت شعاع بی عدالتی و پامال شدن حقوق آنها قرار دارد و به گفته او زنان افغانستان باید از اینگونه روحیه خارج شوند.

اما به نوشته روزنامه بحران عراق، سوریه، افریقای مرکزی، جنوب سودان و افریقای غربی موضوع افغانستان را خبر دیروز نی بلکه خبر سال گذشته ساخته است و کشورهای مانند امریکا و بریتانیا هم مقدار کمکهای خودرا که به این منظور اختصاص داده بودند بسیار کاهش داده اند.

به نوشته روزنامه این گونه اقدامات از امریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای جهان نشاندهنده یک نوع خیانت و فریب در برابر زنان افغان می باشد.

XS
SM
MD
LG