لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

واکنش مقامات افغان نسبت به فتوای عربستان سعودی


واکنش مقامات افغان نسبت به فتوای عربستان سعودی در رابطه به جنگ روان افغانستان و ترور معاون والی قندهار از موضوعاتی اند که در صدر مطالب روزنامه های چاپ امروز کابل به چشم می خورد.

محور

روزنامه مستقل محور نوشته که وزارت حج و اوقاف افغانستان از تصمیم اخیر علمای دینی سعودی مبنی بر اینکه در نظر دارند فتوای شرعی در مورد جنگ روان این کشور، صادر نمایند استقبال می کند.

وزارت یاد شده می گوید که صدور فتوای شرعی بزرگترین دارالافتای جهان میتواند در زمینه روشن ساختن اذهان تمویل کننده گان داخلی و خارجی این جنگ کمک نماید.

ویسا

روزنامه مستقل ویسا، در همین مورد به نقل از مقامات افغان در مطلبی نوشته که این اقدام علمای سعودی میتواند مانع جذب جوانان در صفوف مخالفین مسلح گردد.

روزنامه می فزاید، شورای عالی صلح افغانستان از این اقدام عربستان سعودی استقبال کرده می گوید که برای پایان یافتن جنگ در افغانستان باید تلاش های جدی روی دست گرفته شود.

اما در یک بخش این مطلب، به نقل از قاضی محمد امین وقاد یک عضو این شورا گفته شده، تا زمانی که به مخالفین مسلح در حکومت سهم مشخص داده نشود، صدور اینگونه فتوا ها برای ختم جنگ در این کشور کمک نخواهد کرد.

سرنوشت

روزنامه غیر دولتی سرنوشت، در صفحه یی نخستش مطلبی را تحت عنوان: "رییس جمهور دستور بررسی جدی ترور پتیال را داد" به نشر رسانده است.

روزنامه می نویسد که رییس جمهور اشرف غنی، قتل ناجوان مردانه عبدالقدیم پتیال را به شدت محکوم کرده و آن را کار دشمنان مردم افغانستان خوانده است.

در مطلب، به اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان اشاره شده که هیاتی به رهبری وزارت امور داخله جهت بررسی همه جانبه این قضیه از سوی رییس جمهور موظف شده تا نتایج کارشان را به وی اطلاع دهند.

ویسا

روزنامه ویسا، در مطلبی به نقل از رییس جمهور غنی نوشته که می گوید، به مناسبت عاشورا باید اهدای خون به یک کمپاین سرتاسری تبدیل شود.

آقای غنی، این مطلب را پس از آن اظهار داشت که مقداری خون اش را روز گذشته در بانک خون اهدا کرد.

ویسا در اخیر این مطلب، در رابطه به درخواست معاون دوم رییس جمهور نوشته که می گوید، مردم میتوانند به جای ریختن خون خو در روز عاشورا از راه های مختلف خون شان را به نیازمندان اهدا نمایند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG