لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

افغانستان

مقامات ولایت خوست، برای مهاجرین وزیرستان شمالی خواهان کمکهای بیرونی شدند

مقامات حکومتی ولایت خوست بخاطر مشکلات مهاجرین وزیرستان شمالی خواهان کمکهای بیرونی شدند.

مبارز زدران سخنگوی ولایت خوست به رادیو مشعل گفته است از نهاد های بین المللی کمک رسان می خواهند که به این مهاجرین کمک های مواد خوراکی، ادویه و لوازم زمستانی توزیع کند.

بگفته آقای زدران اگر برای این مهاجرین کمکهای زمستانی فراهم نشود شدت سرما آنان را با خطر فاجعه روبه رو می کند.

سرازیر شدن مهاجرین وزیرستان شمالی همچنان ادامه دارد و تا حال در مناطق مختلف ولایت خوست پناهنده شده اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

عفو بین‌الملل: پاکستان اخراج پناهجویان افغان را متوقف کند

افغان های که از پاکستان اخراج شده اند.
افغان های که از پاکستان اخراج شده اند.

سازمان عفو بین‌الملل از پاکستان می‌خواهد که هر گونه اخراج پناهجویان افغان را از آن کشور متوقف کند و اقدامات مثبتی را برای تضمین امنیت زنان و دختران پناهجو، اتخاذ نماید.

عفو بین‌الملل دیروز چهارشنبه در شبکه ایکس، توییتر سابق نوشت که اخراج پناهجویان افغان از پاکستان زنان و دختران را در معرض خطر بی‌پیشینه قرار می دهد.

این در حالی است که پاکستان قرار است ابتکار عمل خود، برای اخراج پناهجویان افغان را در زمانی از سر گیرد که تشدید تنش‌ها بین دو کشور همسایه رو به افزایش است.

در ماه اکتبر پارسال، حکومت پاکستان تصمیمش را برای دستگیری و بازگرداندن صدها هزار تن اتباع خارجی ثبت نام نشده و مهاجری که فاقد مدارک مناسب بودند، اعلام کرد و ضرب‌الاجل آن را تا نوامبر سال ۲۰۲۳ تعیین نمود.

این اقدام پاکستان با انتقاد شدید سازمان ملل، ایالات متحده و سازمان‌های بین المللی حقوق بشر مواجه شد.

پیش از این، گزارش‌ها می‌رسانند که حکومت پاکستان در نظر دارد تا قبل از فرارسیدن عید قربان در باره مهاجران افغان به شمول کسانی که اسناد قانونی اقامت در این کشور دارند را، معلومات جمع آوری و ثبت کند.

یک مقام بلند رتبه ایالت خیبرپختونخواه که نخواسته نامش ذکر شود، به خبرگزاری فرانسه گفته که این‌بار به مسئولان دستور داده شده که معلومات در بارۀ مهاجران دارای اسناد را نیز ثبت کنند.

تیم ملی فوتسال افغانستان به مصاف تیم مالیزیا می رود

تیم ملی فوتسال افغانستان
تیم ملی فوتسال افغانستان

تیم ملی فوتسال افغانستان امروز برای بدست آوردن مقام سومی مقابل مالیزیا رقابت می‌کند.

دیدار رده بندی برای تثبیت مقام سوم در رقابت‌های قهرمانی فوتسال "NSDF"میان تیم های ملی فوتسال افغانستان و مالیزیا امروز پنجشنبه نهم حمل ساعت دو بعد از ظهر در شهر بانکوک تایلند برگزار می‌شود.

هر دو تیم قبلأ نیز در این تورنمنت به تاریخ دوم حمل با هم رقابت کرده اند که آن مسابقه با نتیجه سه بر سه مساویانه به پایان رسیده بود، افغانستان در این رقابت‌ها اگرچه استرالیا را شکست داد اما در مسابقه حساس برای راه یابی به فاینل روز گذشته از تایلند ۳ بر ۲ شکست خورد و نتوانست که به فاینل راه یابد.

تیم استرالیا با شکست دادن مالیزیا و تایلند و قبول شکست از افغانستان با شش امتیاز به فاینل راه یافت و قرار است که امروز ساعت پنج عصر مسابقه فاینل را با تایلند برگزار کند، اما تایلند که مالیزیا را شکست داده بود اما به استرالیا باخت و با شکست دادن افغانستان توانست که با شش امتیاز جواز حضور به مسابقه نهایی را کسب کند.

این تورنمنت با اشتراک چهار تیم تحت نام قهرمانی فوتسال "NSDF" از طرف فدراسیون فوتبال و صندوق توسعه ورزش تایلند برگزار شده است که هدف آن آمادگی برای هفدهمین دورۀ جام ملت های فوتسال آسیا عنوان شده است.

یک هیئت یوناما به اسلام آباد می‌رود

قرار است یک هیئت یوناما، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در آینده نزدیک به پاکستان برود و با مقام‌های آن کشور در مورد مسئله پناهجویان افغان گفتگو کند.

اندریکا راتوت معاون امور بشری یوناما و رئیس اداره توسعه بین المللی سازمان ملل متحد در افغانستان دیروز (۲۷ مارچ) از رفتن این هیئت به پاکستان خبر داد اما نگفته که این سفر کدام روز صورت خواهد گرفت.

آقای راتوت در یک نشست مشترک با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان روز سه شنبه گفت که یوناما تلاش خواهد کرد تا پاکستان را ترغیب کند که پناهجویان افغان را پس از عید فطر، به زور و فشار اخراج نکند.

پاکستان مرحله نخست اخراج پناهجویان بدون سند از آن کشور را در اول نوامبر سال گذشته آغاز کرد. بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از ۵۲۰ هزار تن در این مدت به افغانستان باز گشته اند.

اکنون در گزارش‌ها گفته شده که مرحله دوم اخراج پناهجویان افغان از پاکستان پس از عید فطر آغاز خواهد شد. بر اساس گزارش ها، این پناهجویان کارت مهاجرت پاکستان را نیز دارند.

سه تن در یک رویداد ترافیکی در ولایت فراه جان باختند

موقعیت ولایت فراه در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت فراه در نقشه عمومی افغانستان

ریاست ترافیک ولایت فراه تایید می‌کند که سه تن در یک رویداد ترافیکی در این ولایت جان باختند و شش تن دیگر زخم برداشتند.

سنگین شیرزی آمر رویداد‌های اداره ترافیک طالبان در فراه به رادیو آزادی گفت که حادثه پیش از چاشت دیروز (۲۷ مارچ) در ولسوالی بالابلوک رخ داد.

رویداد هنگامی اتفاق افتاد که یک موتر تیز رفتار از نوع سراچه با یک موتر تیلری برخورد کرد.

به گفتۀ شیرزی، زخمی‌های رویداد به شفاخانه حوزه یی ولایت هرات منتقل شده اند.

او علت این رویداد را بی‌پروایی راننده موتر تیز رفتار خوانده است.

پیش از این مقام‌های طالبان هفته گذشته گفتند که در یک رویداد مرگبار ترافیکی در منطقه یخچال ولسوالی گرشک ولایت هلمند، دستکم ۲۱ تن جان باختند و ۳۸ تن دیگر زخم برداشتند.

۲۵ کودک مبتلا به سوراخ قلب به هزینه سره میاشت در داخل افغانستان تداوی می‌شوند

یک کودک مبتلا به بیماری سوراخ قلب در کابل - عکس از آرشیف
یک کودک مبتلا به بیماری سوراخ قلب در کابل - عکس از آرشیف

اداره سره میاشت افغانستان می‌گوید، ۲۵ تن از کودکان را که سوراخ قلب دارند، به دو شفاخانه در کابل معرفی کرده است.

این اداره، در یک خبرنامه که دیروز (۲۷ مارچ) نشر کرد، گفت که مسئولیت مصارف درمان این کودکان را به عهده گرفته است.

در یک و نیم سال گذشته، اداره سره میاشت افغانستان حدود سه هزار کودک را که سوراخ قلب داشته اند، به شفاخانه‌ها معرفی کرده است.

پیش از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱، کودکانی که سوراخ قلب داشتند، بیشتر برای درمان به جرمنی فرستاده می‌شدند.

تیم ملی فوتسال افغانستان مغلوب تیم تایلند شد

اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان
اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان

تیم ملی فوتسال افغانستان از تایلند سه بر دو شکست خورد.

هر دو تیم امروز چهارشنبه هشتم حمل در شهر بانکوک تایلند مقابل هم به میدان رفتند که در این رقابت تیم ملی فوتسال افغانستان با نتیجه ۳ بر دو از حریف شکست خورد و نتوانست که به فاینل رقابت‌های قهرمانی فوتسال "NSDF" راه یابد.

در مسابقه امروز مهربان غلامی در دقایق ۲۰ و ۳۹ برای افغانستان گولزنی کرد و تیم تایلند در دقایق ۹، ۱۲ و ۲۸ به گول رسید.

با این نتیجه افغانستان از صعود به فاینل این تورنمنت باز ماند ولی فردا ساعت دو بجه بعد از ظهر در مقابل تیم مالیزیا در دیدار رده بندی برای تثبیت مقام سوم رقابت خواهد کرد، تیم تایلند قرار است که در مسابقه فاینل با استرالیا مسابقه کند، این در حالی است که افغانستان استرالیا را ۵ بر ۴ در بازی دو روز قبل شکست داده بود.

این تورنمنت با اشتراک چهار تیم تحت نام قهرمانی فوتسال "NSDF" از طرف فدراسیون فوتبال و صندوق توسعه ورزش تایلند برگزار شده است که هدف آن آمادگی برای هفدهمین دورۀ جام ملت‌های فوتسال آسیا عنوان شده است.

در جام ملت‌های فوتسال آسیا شانزده تیم برتر قاره آسیا شرکت خواهند کرد که تیم افغانستان در گروه چهارم با تیم‌های ایران، کویت و بحرین همگروه است.

جام ملت‌های فوتسال آسیا قرار است که میان تاریخ‌های ۱۷ الی ۲۸ اپریل به میزبانی شهر بانکوک تایلند برگزار شود که تیم فوتسال افغانستان برای نخستین بار در این رویداد حضور خواهد یافت.

خواجه محمد آصف: افغانستان منبع تروریسم در پاکستان است

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان
خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان می‌گوید که افغانستان منبع تروریسم در کشورش است و از این‌رو باید تمامی اصول بین‌المللی سرحدات در گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور عملی شوند.

او این را امروز ۲۷ مارچ در شبکه ایکس، توییتر سابق نوشت و حکومت طالبان را متهم کرد که با وجود آگاهی از مخفیگاه‌های امن تروریستان در قلمرو افغانستان، اقداماتی را برای مبارزه با آنها روی دست نگرفته است.

اسلام آباد پیش از این، از حکومت طالبان خواسته بود که در برابر تحریک طالبان پاکستان که به گفته مقام‌های پاکستانی در افغانستان مستقر است، مبارزه جدی کند.

حکومت طالبان هنوز در مورد اظهارات تازه خواجه آصف چیزی نگفته است اما پیش از این گفته بود که موضوع تروریسم در پاکستان مشکل داخلی آن کشور است و حکومت طالبان هیچ گروهی را اجازه نمی‌دهد که از قلمرو افغانستان برای تهدید کشورهای دیگر استفاده کند.

خواجه آصف حالا می‌گوید که با وضع تدابیر شدید در سرحدات میان دو کشور، اسلام آباد از ورود تروریستان به پاکستان جلوگیری خواهد کرد.

او تاکید کرد که تنها به کسانی اجازه عبور از این گذرگاه‌های مرزی داده خواهد شد که پاسپورت و ویزه داشته باشند.

این اظهارات پس از آن ابراز شده که پس از حملات هوایی اخیر پاکستان بر ولایت‌های خوست و پکتیکا، روابط بین اسلام آباد و حکومت طالبان تیره تر شده است.

اداره هواشناسی حکومت طالبان: ۲۶ ولایت شاهد بارش برف و باران شدید خواهند بود

اداره هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان، بارش باران و برف و همچنان جاری شدن سیلاب‌ها را در شماری از ولایت‌های افغانستان پیش بینی کرده است.

این اداره امروز ۲۷ مارچ در اعلامیه‌ای گفت که بارندگی شدید برف و باران در بیش از ۲۵ ولایت افغانستان از جمله بدخشان، تخار، کندز، بلخ، فاریاب، بادغیس، هرات، غور، سرپل، سمنگان، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، کاپیسا، پروان، میدان وردک، بامیان، ارزگان، زابل، غزنی، خوست، لوگر، پکتیا، پکتیکا و کابل پیش‌بینی شده است.

در اعلامیه میزان بارندگی باران از ۱۵ تا ۳۰ ملی متر و میزان ریزش برف از ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر خوانده شده است.

این در حالی است که حکومت طالبان در ماه گذشته گفت که بارندگی‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها در نقاط مختلف افغانستان جان حداقل شصت تن را گرفت.

رسانه‌های پاکستانی نتایج سفر هیئت وزارت تجارت این کشور به افغانستان را مثبت خواندند

دیدار هیئت وزارت تجارت پاکستان با مقام های وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در کابل. March 26 2024
دیدار هیئت وزارت تجارت پاکستان با مقام های وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در کابل. March 26 2024

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که سفر هیئت وزارت تجارت این کشور به افغانستان با نتایج مثبت خاتمه یافت.

بر اساس این گزارش‌ها، محمد خرم آقا معین وزارت تجارت پاکستان در دیدارش با مقام‌های حکومت طالبان در مورد گسترش روابط تجاری و ترانزیتی دو کشور گفتگو کرده است.

گفته شده که دو طرف بر فراهم کردن تسهیلات در رفت و آمد مسافران، بیماران و تجار در گذرگاه‌های عبوری میان افغانستان و پاکستان تاکید کردند.

یک هیئت وزارت تجارت پاکستان به رهبری محمد خرم آقا معین این وزارت روز دوشنبه در یک سفر دو روزه وارد کابل شد.

وزارت خارجه حکومت طالبان روز گذشته از ملاقات میان امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان با آقای خرم خبر داد و گفت که در این ملاقات هم روی مشکلات موجود فرا راه تجارت و ترانزیت دو کشور گفتگو شد.

اما رسانه‌های پاکستانی خبر داده اند که در این ملاقات هیئت پاکستانی از حکومت طالبان خواست که به هیچ گروهی به شمول تحریک طالبان پاکستان اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را ندهد.

این سفر هیئت پاکستانی به کابل در حالی صورت گرفت که روابط دو کشور همسایه پس از حمله هوایی اخیر پاکستان به ولایت‌های خوست و پکتیکا تیره تر شده است.

حکومت پاکستان دستور داده تا معلومات مهاجران افغان جمع آوری و ثبت شود

شماری از مهاجران افغان که کارت اقامت پاکستان را دارند.
شماری از مهاجران افغان که کارت اقامت پاکستان را دارند.

گزارش‌ها می‌رساند که حکومت پاکستان درنظر دارد تا قبل از فرارسیدن عید قربان در باره مهاجران افغان به شمول کسانی که اسناد قانونی اقامت در این کشور دارند معلومات جمع آوری و ثبت کند.

یک مقام بلند رتبه ایالت خیبرپختونخواه که نخواسته نامش ذکر شود به خبرگزاری فرانسه گفته که این‌بار به مسئولان دستور داده شده که معلومات در بارۀ مهاجران دارای اسناد را نیز ثبت کنند.

یک مقام پولیس این ایالت نیز به فرانس پرس گفته که هرچند حکومت در بارۀ مرحله جدید اخراج مهاجران تصمیم نهایی نگرفته اما پولیس آمادگی‌های را در این خصوص آغاز کرده است.

او گفته که حکومت مرکزی نه تنها این‌که جمع آوری معلومات در بارۀ مهاجران قانونی افغان را دستور داده بلکه خواستار جزئیات دقیق از محل بودوباش آنها نیز شده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG