لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

مصاحبه با دومینیک میدلی در مورد اهمیت سفر سرمنشی ناتو به افغانستان!


دومینیک میدلی سخنگوی ملکی سابق ناتو در افغانستان
دومینیک میدلی سخنگوی ملکی سابق ناتو در افغانستان

ینس ستولتنبرگ منشی جدید ناتو در دیدارش از افغانستان گفته است که ناتو افغانستان را ترک نخواهد کرد.

آقای ستولتنبرگ گفته است که ماموریت جدید ناتو در آغاز سال جدید میلادی آغاز خواهد شد.

ادامه حضور ناتو در افغانستان برای حکومت جدید افغانستان و آینده این کشور چقدر مهم است؟

مصطفی صدیقی از دومینیک میدلی سخنگوی ملکی سابق ناتو در افغانستان پرسیده است:

"من فکر می کنم بسیار مهم است و البته قابل توجه است که منشی عمومی جدید ناتو صرفاً یک ماه پس از گرفتن وظیفه اش، از کابل دیدن می کند. خوب است که او فرصت یافت تا با رهبری جدید افغانستان ملاقات کند و همچنان او بر ادامهء حمایت ناتو از ماموریت جدیدش در افغانستان تاکید کرد. او نشان داد که تعهد، عزم و اراده ناتو همچنان پابرجاست."

ناتو در حال پایان دادن به ماموریت جنگی خود در افغانستان است، این مساله چقدر می تواند روی نیروهای امنیتی افغانستان تاثیر بگذارد؟ آیا این نیروها می توانند به تنها با طالبان و دیگر شورشیان بجنگند؟

"خوب، ناتو و آیساف همیشه گفته اند که مطمین هستند که نیروهای امنیتی افغان قادر خواهند بود تا مسوولیت های امنیتی را سال آینده به عهده بگیرند و به همین دلیل تمام پروسه انتقال در جریان چهار سال گذشته انجام شده است. از همه مهمتر این است که دولت افغانستان و نیروهای امنیتی افغان گفته اند که آماده اند تا مسوولیت های امنیتی را به دوش بگیرند. اما البته که آنها در عین زمان تاکید کرده اند که به آموزش، تجهیزات، حمایت و البته پشتیبانی مالی ناتو نیاز دارند. بنابراین، من امیدوارم که با سفر منشی عمومی ناتو و دیدار او با رییس جمهور غنی و جلسات آینده میان ناتو و دولت افغانستان، شاهد ادامه حمایت جامعه بین المللی و ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان در چند سال آینده باشیم."

این سفر چی پیام دارد برای گروه های افراطی در افغانستان و منطقه؟

"پیامش بسیار روشن است، یعنی که ناتو افغانستان را ترک نمی کند. ناتو قصد ندارد برود، ناتو قویاً از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت خواهد کرد. اما، پیام قوی تر این است که نیروهای امنیتی افغان علیه طالبان و دیگر شورشیان خواهند جنگید و این که همچنان از حمایت قوی بین المللی برخوردار خواهند بود."

آقای ستولتنبرگ از همکاری نزدیک میان افغانستان و پاکستان استقبال کرد و این در حالی است که ریيس جمهور افغانستان گفته است که در آینده نزدیک از اسلام آباد دیدار خواهد کرد، آیا این می تواند رهبری طالبان را به گفت و گو های صلح تشویق کند؟

"این مهم است. منظور من این است که مساله طالبان، آشتی، صلح، نقش پاکستان، پناهگاه های امن در مناطق سرحدی، این ها مسایلی اند که تنها توسط روسای جمهور و صدراعظمان در کشور های منطقه حل و فصل شده می توانند. سازمان های بین المللی تنها می توانند مذاکرات را تسهیل کنند، می توانند برنامه های آشتی را تسهیل کنند. به دیپلوماسی بیشتر نیاز است تا که گروه های شورشی متوجه شوند که اگر به جنگ ادامه بدهند، هیچ چیزی را حاصل کرده نخواهند توانست."

با کلیک روی لینک زیر می توانید این مصاحبه را بشنوید...

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG