لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

نشریه های غربی روی تشکیل کابینه افغانستان تمرکز کرده اند


شماری از روزنامه ها و نشریه های غربی روی تشکیل کابینه افغانستان تمرکز کرده اند.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست گزارشی را نشر کرده که در آن آمده است: تاخیر در اعلان کابینه نگرانی ها را در آستانه برگزاری کنفرانس بین المللی لندن در ماه دسمبر در باره افغانستان افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، نگرانی ها بر می گردد به این مساله که رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، شاید موافق نباشند که کی در کابینه چی نقشی داشته باشد.

اما روزنامه روی این موضوع هم توجه کرده که دپلومات ها و مقام ها می گویند: هر دو رهبر روی ساختار مجدد کابینه به خصوص مسایل امنیتی، اقتصادی و پالیسی های اجتماعی در آستانه برگزاری کنفرانس حیاتی برای افغانستان تمرکز دارند.

واشنگتن پست به نقل از مقام ها و تحلیلگران مینویسد: مشاورین ارشد تعیین شده اند، وظایف وزیران هم مشخص شده و شاید بیست و چهار وزارت خانه به هژده وزارت کاهش یابد.

یک دپلومات غربی که از وی نام گرفته نشده، گفته است: اشرف غنی و عبدالله عبدالله میخواهند تا وزرا پیش از کنفرانس لندن در ماه دسمبر معرفی شوند.

به گفته این دپلومات، رئیس جمهور غنی می خواهد به حاضرین در کنفرانس لندن بگوید که اصلاحات و پیشرفت های در افغانستان به میان آمده، به خصوص در امور امنیتی.

در گزارش واشنگتن پست همچنان آمده است: در حالیکه افغان های عادی و در عین حال رسانه ها از تاخیر در اعلان کابینه اندکی عصبانی اند، مقام ها به صورت محتاطانه می گویند: شاید به وقت بیشتری نیاز باشد تا اطمینان حاصل شود که چهره های نو در کابینه، با اعتبار و با ظرفیت هستند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در مورد پناهجویان پاکستانی در افغانستان تمرکز کرده است.

روزنامه می نویسد: در جریان سه دهه جنگ، موجی بزرگی از افغان ها به پاکستان رفتند تا سرپناهی در آنجا داشته باشند.

به نوشته نیویارک تایمز، تابستان گذشته، موجی دیگری از پناهجویان در منطقه سرازیر شدند اما این بار پاکستانی ها بودند که خانه های خود را ترک کردند نه افغان ها.

روزنامه اظهارات صدام الله یک باشنده سابق دتاخیل در مناطق قبایلی پاکستان را نقل کرده که گفته است: جنگ شدیدی در منطقه اش صورت گرفت و در نتیجه حملات راکتی اردوی پاکستان بر قریه آنها، شماری زیادی به ترک خانه هایشان مجبور شده اند.

نیویارک تایمز به نقل از مقام ها ارقام داده که نزدیک به یک و نیم میلیون تن در نتیجه عملیات شش ماهه اردوی پاکستان، از وزیرستان شمالی بیجا شده اند و از این میان، حدود 250 هزار تن آنها به افغانستان پناه آورده اند.

بیشتر این پناهجویان به ولایت های خوست و پکتیکا آمده اند که از میان شان، تعداد کمی از آنها توانسته خانه کرایه گیرند و یا در سرپناهی زنده گی کنند.

اداره پناهجویان سازمان ملل متحد میگوید: در حال حاضر حدود سه هزار خانواده بیجا شده از آنسوی مرز، در کمپ گولان در ولسوالی گربز ولایت خوست به سر میبرند.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، اکثریت خانواده ها به صورت پیاده با وسایل کمی از خانه هایشان به افغانستان پناه آورده اند.

روزنامه همچنان مینویسد: در حال حاضر نگرانی از وضعیت این پناهجویان بخاطر زمستان مطرح میشود.

نیویارک تایمز به نقل از بو شاکBo Schackنماینده کمشنری سازمان ملل متحد در افغانستان نوشته که گفته است: سازمان ملل، تا پایان امسال برای بیست و پنج میلیون دالر جهت رسیده گی به وضعیت پناهجویان پاکستانی در خاک افغانستان در خواست کرده بود اما به گفته این مقام، سازمان های خیریه فقط توانستند حدود ده میلیون دالر جمع آوری کنند.

به گفته این مقام سازمان ملل متحد، در گذشته اگر مهاجرت ها در گروه های کوچکی صورت میگرفت، در حال حاضر پناهجویان به صورت سرسام آوری از پاکستان به افغانستان آمده و برای آنها خدمات لازم فراهم نشده است.

XS
SM
MD
LG