لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

خطرات و زیان های ناشی از سفرهای قاچاقی و غیر قانونی!


مهاجرت های غیر قانونی یا قاچاق مشکلی است که به سطح جهانی مطرح می باشد و کشور های مختلف جهان ملاحظات در این رابطه دارند و به مشکلاتی روبرو استند که افغانستان نیز یکی از این کشور هاست.
شماری از جوانان افغان به خاطر فرار از نا امنی، مشکلات اجتماعی و فقر اقتصادی و سایر تهدید ها، آسیب های فراوانی را متحمل شده اند. قسمی که تعداد شان از بی کاری دچار بیماری روانی گردیده و شماری هم معتاد شده اند، تعدادی نیز همه ساله خود را به دست قاچاقچیان می سپارند تا رویا های شان برای دست یابی به یک زنده گی آسوده تحقق یابد.

خصوصاً در این میان بیکاری جوانان سبب می شود که همه ساله شماری زیادی دنبال کار راهی کشورهای همسایه شوند و به گونه غیر قانونی با قاچاقبران، افغانستان را ترک گویند که سر انجام یا مرگ دامن گیر شان شده طعمهء ماهیان می گردند و یا به زندان ها می افتند و یا دستگیر و به افغانستان رد مرز می شوند.
چنانکه در این اواخر شاهد سفر های قاچاقی جوانانی بودیم که به کشور آسترالیا از راه های پُرخطر سفرنموده اند.

بیشتر جوانان راه های غیر قانونی را برای رسیدن به اهداف خود که همانا کسب در آمد خوب است انتخاب می کنند و با قبول هر گونه خطر مالی و جانی، رنج و مشقت ها، راهی مسافرت می شوند. ولی اکثراً به آن سرزمین های رویایی نمی رسند و در مسیر راه جان های شان را از دست می دهند.

ذبیح الله ځلاند که پسر کاکایش بنا به مشکلات اقتصادی راهی کشور آسترالیا شده بود، در میسر راه در اثر مشکلاتی که با آن رو به رو گردید، جان سپرد.

کشته شدن، زندانی شدن، به دام قاچاقبران افتادن و سرنوشت غم انگیز شماری از جوانان افغان را می سازد.
شماری از آنها در تلاش ایجاد زنده گی بهتر در اروپا و امریکا و شمار دیگر شان به خاطر بدست آوردن لقمه نانی برای ادامه حیات به مسافرت و بی جا شدن از کشور دل خود را خوش می کنند و عزم سفر می نمایند.

تعدادی از جوانان در صفحه فیس بوک قصه های غم انگیز دوستان خود را که از راه قاچاق سفر کرده اند با ما شریک ساخته اند.
محمد عارف امر خیل کارمند یکی از دفاتر خصوصی قصه دوست خود را از طریق اسکایپ همرایش در تماس شده نوشته دوستش بنام اجمل از طریق قاچاق به کشور آسترالیا سفر کرده که مشکلات زیادی را متحمل شده و زمانیکه پولیس از کشتی ایشان خبر می شود قاچاقبر آنها را که همراه شان 3 خانم و یک مرد کلان سال می باشد به مدت 16 ساعت در بحر رها می کند که خانم ها با تعدادی از مردان، در آب غرق می شنوند و دوستش نجات پیدا می کند.

محمد ولی فیضی! برادرم در حدود چهار سال می شود به هدف اروپا از خانه بیرون شده است تا اکنون به منزل نرسیده است در راه با مشکلات زیاد مواجه شده است در یونان چند بار توسط پولیس دستگیر و لت و کوب شده و حدود دو سال در زندان بود.

سمیرا از ولایت بدخشان که خواسته بود با چند تن از دوستانش به کشور امریکا طور قاچاقی برود، آنها باید قسمتی از راه را با کشتی عبور می کردند در راه کشتی با مشکل مواجه شد بچه ها خواستند برگردند اما از سوی قاچاقبر اجازه نیافتند وقتی چند نفر سر و صدا کردند آنها را به دریا افگندند. ما هم بخاطریکه آببازی را یاد نداشتیم ناگزیر بودیم که خاموش باشیم چون مرگ دوستان خود را دیدیم که به چی حالت کمک می خواستند اما کسی کمک کرده نمی توانست تا اینکه غرق شدند.

رامین هاشمی، خسربره ام در سال 2001 که در همین راه ناپدید شده ازش احوال نداریم نه تیلفونی و نه کدام نوع ارتباط دیگر نبوده و نیست و تقریباً 13 سال می شود که کدام احوال از او نداریم.

نسیم شاه که در حال حاضر در یکی از کشور های اروپایی به سر می برد و از طریق قاچاق سفر کرده بود نوشته در زمان سفرغیر قانونی که داشت 6 دختر دیگر هم همرایشان بود و قاچاقبران در میسر راه بالای شان تجاوز جنسی کرده اند که هیچ کس هم مانع شان نشد.

احمد راشد، چند روز پیش رفیق برادرش که پسر 16 ساله بود از راه ایران طرف ترکیه دست به دست قاچاقبر ها شده در طول راه پولیس آنها را دستگیر می کند عدهء دستگیر و تعداد دیگر هم به کوه بالا می شوند و راه فرار پیدا نمی توانند همان جا در اثر شدت سرما جان می دهند.

صنوبر محصل پوهنتون کابل قصه پسر خاله خود را نوشته که محصل صنف دوم فاکولته ژورنالیزم بود بنا به مشکلات اقتصادی از طریق قاچاقی همراه با رفیق هایش به ترکیه سفر کرد و در میسر راه وقتی پولیس بالای شان شک می کند قاچاقبر هم آنها را به دریا رها می کند فقط چند وقت بعد جنازه اش را آوردن که این خیلی دردناک بود.

ضیاالحق واحدی معاون یکی از شرکت های خصوصی می گوید، در گذشته اگر یک جوان از درس و تعلیم به دور می ماند از راه قاچاق یا غیر قانونی سفر می کرد و قبولی شان در آن کشور امکان داشت اما حال زیاد تر جوانان تحصیل کرده بنا به مشکلات اقتصادی راهی کشور های بیگانه شده و با مشکلات زیادی روبرو می شوند.

حاجی عبدالحکیم زلمی که چند روز پیش اجساد برادر زاده و خانم برادرش را که در راه ترکیه غرق شده بودند دریافت کرده بود گفت، این ها همه از بیکاری و اقتصاد خراب راه قاچاق را قبول کرده بودند وی از دولت خواست تا به جوانان توجه نماید و مانع این گونه جنایات شود.

روان شناسان به این باور هستند که سفر های غیر قانونی با مشکلات تشنگی، گرسنگی، غرق شدن و صد ها خطر دیگر به همراه می باشد، اگر هم به سر منزل مقصود برسند باز هم با مشکلات روانی دچار می شوند....
پس دولت افغانستان باید در زمینه تامین امنیت و فراهم کردن زمینه های کاریابی توجهء بیشتر کند زیرا این دو مسأله عمده ترین عامل افزایش قاچاق انسان و رفتن جوانان به طور غیر قانونی به خازج است..

برنامه هوای تازه را می توانید روی ویب سایت رادیو آزادی www.azadiradi.com و صفحه فیس بوک هوای تازه hawa e taza هم بشنوید و هم بخوانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه :هفته دوبار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:03 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG