لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

نیویارک تایمز: منار جام غور با خطر فروریختن مواجه است


نیویارک تایمز

روزنامهء نیویارک تایمز مطلبی را در مورد منار جام غور نشر کرده است.

نویسندهء مطلب نوشته که این منار توجه هزاران جهانگرد را بخود جلب کرده است.

در ادامه آمده که جهان گرد ها برای رسیدن به این منار راه طولانی و پر از فراز و نشیب را می پیمایند.

اما به نوشتهء روزنامه، راهی که به این منار منتهی می شود از مناطق تحت کنترول طالبان عبور می کند و این مساله مسافرت توریست ها به غور را مشکل تر ساخته است.

نیویارک تایمز به دستور رئیس جمهور غنی اشاره کرده که خواسته تا گروهی از متخصصان به کار گماشته شوند و مسالهء کج شدن این منار را بررسی کنند.

در مطلب به نقل از تارسیز ستیفنز، یک معمار بلجیمی آمده که گفته است، این منار اولین عابدهء تاریخی افغانستان است که فراتر از سرحدات این کشور نزد مردم اهمیت دارد.

به نوشتهء روزنامه، ستیفنز که هفتهء گذشته برای دیدن این منار رفت می گوید، هشتصد سال از ساخت و ساز منار جام سپری شده، اما این منار طوری معلوم می شود که گویا دیروز ساخته شده باشد.

نیویارک تایمز به یک گزارش نیز اشاره کرده که در آن اخیراً هشدار داده شد که کج شدن این منار آن را با خطر فروریختن مواجه ساخته است.

سازمان دیده بان حقوق بشر

نشریهء سازمان دیده بان حقوق بشر به جزئیات نامهء اشاره کرده که این سازمان به نماینده های بیش از 10 کشور تمویل کنندهء افغانستان فرستاده است.

به نوشتهء نشریه، در این نامه آمده که تمویل کننده های خارجی افغانستان باید در نشست لندن بر مقام های حکومت جدید این کشور فشار بیآورند تا به مشکلات دوامدار در بخش حقوق بشر در افغانستان رسیده گی کنند.

نشریه به نقل از فیلیم کاین، معاون بخش آسیای سازمان دیده بان حقوق بشر نوشته است:

" تمویل کننده های خارجی حالا باید برای حفظ دست آورد ها و دور ساختن کاستی ها در بخش سابقهء حقوق بشر در افغانستان اقدام کنند. "

در ادامه به نقل از کاین آمده است:

" تمویل کننده ها نیاز دارند تا این را به طور واضح بگویند که پشتیبانی شان از حکومت افغانستان به تعهدات این حکومت در جهت تامین حقوق تمام افغانها، بخصوص زنان و دختران بسته گی دارد. "

به نوشتهء نشریه، سازمان دیده بان حقوق بشر گفته که تمویل کننده های افغانستان باید از حکومت این کشور بخواهند که در جهت جلوگیری از شکنجهء افراد توسط نیروهای امنیتی افغان، تقویت حقوق زنان و ایجاد اصلاحات در کمیسیون حقوق بشر افغانستان گام های مشخص بردارد.

در ادامه آمده است، که برای نظارت موثر از انکشاف ها در بخش حقوق بشر در افغانستان، تمویل کننده ها باید یک میکانیزم نظارتی و گزارش دهی را ایجاد کنند.

نشریه نوشته که بر اساس این میکانیزم همهء بخش های مربوط به محافظت از حقوق افراد، به شمول برخورد با زندانیان، حقوق زنان و کودکان، فساد، آزادی رسانه ها و پاسخگویی در برابر بدرفتاری های جدی ارزیابی شوند.

XS
SM
MD
LG