لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

آلودگی محیط زیست در شهر کابل باعث شیوع بیماری های مختلف شده است


وزارت صحت عامه افغانستان می گوید،یکی از دلایل عمده مصاب شدن مردم به بیماری های گوناگون درشهرکابل آلودگی محیط زیست می باشد.

مسوولان این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفتند که هوای آلوده،آب آشامیدنی وغذای غیرصحی و همچنان دود برخاسته از فابریکه های تولیدی و موترهای کهنه از اسباب اند که شماری از باشندگان کابل را با مشکلات صحی روبرو ساخته اند.

این وزارت از اداره محیط زیست و ارگان های مربوط دیگر می خواهد که برای حفظ محیط زیست شهر کابل تدابیر گسترده را روی دست گیرند.

داکتر کنشکا ترکستانی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

" موجودیت کثافات در داخل شهر از نظر صحی نگران کننده است، موجودیت کثافات خودش میتواند که یک منبع امراض باشد محیط عاری از کثافات برای صحتمندی جامعه، شهروندان نقش اساسی را داشته و تقاضای من از همه اینست که برای سلامتی شهروندان توجه داشته باشند. "

آقای ترکستانی گفت وزارت صحت عامه برای جلوگیری،وقایه،معاینه و تداوی امراض مکلفیت هایش را انجام داده اما به دلیل آلودگی محیط زیست امراض گوناگون شیوع کرده وباید دراین قسمت اقدامات جدی صورت گیرد.

به اساس گزارش های بعضی از موسسات خارجی همه ساله سه هزار افغان به اثر شیوع بیماری های ناشی از آلودگی محیط زیست درافغانستان جان می دهند.

کارشناسان بخش صحی می گویند محیط آلوده باعث بروز بیماری های خطرناک مانند، نفس تنگی،زردی،توبرکلوز،سرطان و امراض گوناگون دیگر می شود.

مردم نیز شکایت می کنند که به سبب آلودگی محیط زیست درشهر کابل به امراض مختلف مبتلا می شوند"

" عبدالحق سلیمان خیل هستم باشنده ولایت هرات،از آلوده گی محیط زیست امراض مختلف و کشنده بوجود می آید، مشکلات زیاد محیط زیست نبود مکانهای سرسبز، موترهای پطرولی کهنه و سرکهای خامه است، و این ها عاملین اصلی امراض مانند: نفس تنگی، توبرکلوز و امراض سرطانی هستند. "

اداره محیط زیست افغانستان می گوید، از چندین سال به اینسو با همکاری شماری از نهادهای حکومتی و تعدای از ارگان های خصوصی برنامه های را عملی کرده که نتایج مثبتی در قبال داشته است.

غلام محمد ملکیار معاون این اداره در مورد به رادیوی آزادی گفت:

" ما در سالهای اخیر شاهد این هستیم، که پیشرفت های خوبی را داشتیم نسبت به سالهای قبل. میان سالهای 1385 و 1386 مقدار ذرات معلق یعنی گرد و خاک حدود بیشتر از 1500 ملی مایکرون در فی متر مکعب هوا بود که فعلاً این رقم به حدود 650 ملی مایکرون در فی متر مکعب پایین آمده اما، استندارد افغانستان بین 100 الی 150 تا پنج سال دیگر است که باید ما این استاندارد را یعنی مقدار آلودگی ذرات معلق را در هوای خود باید بین 100 الی 150 ملی مایکرون در فی متر مکعب پایین بیاوریم. "

آقای ملکیار افزود که حضور بیش از حد مردم،تطبیق پروژه های ساختمانی و انکشافی،فعالیت فابریکه های تولیدی،هوتل ها،ازدحام موترها ونبود ساحات سبز از دلایل اند که تاثیرمنفی بر محیط زیست درشهر کابل گذاشته است.

کارشناسان می گویند دولت باید جهت کاهش آلودگی محیط زیست در شهرکابل برنامه های وسیعی را عملی کرده و کمک های مالی و تخنیکی جامعه جهانی را در این مورد نیز جلب نماید.

نگین جهان آرأ

XS
SM
MD
LG