لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

تشکیل کابینه جدید باز هم به تعویق افتاد


در حالیکه تاخیر اعلان کابینه انتقاد های زیادی را برانگیخت، رییس جمهور افغانستان می گوید، به خاطر غور و بررسی اشخاص و ا فراد مناسب برای تعیین در پست های وزارت ها، معرفی کابینه را برای یک مدت دیگر هم به تعویق می اندازد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور با عبدالله عبدالله رییس اجرائیه افغانستان یکجا شب گذشته در یک اجلاس خصوصی در مورد کابینهء جدید سخنرانی کرده گفت، وزیران جدید در ظرف دو تا چهار هفتهء دیگر به طور تدریجی برای کسب رای اعتماد به ولسی جرگه افغانستان معرفی خواهند شد:

"کابینه در ظرف دو تا چهار هفته به پارلمان افغانستان معرفی خواهد شد، اختلاف نیست. افراد بررسی کار دارند. تنها از همین جهت است که ما می خواهیم با دقت تمام پیش برویم."

رییس جمهور اشرف غنی در جریان مراسم تحلیف وعده داده بود که کابینه را در ظرف یک و نیم ماه آینده معرفی می کند، اما از تشکیل حکومت جدید دو ماه می گذرد و تا هنوز اعضای کابینه جدید معرفی نشده است.

حکومت افغانستان می گوید، علت اصلی تاخیر در معرفی کابینه، بررسی اشخاص و افرادی اند که به حیث وزیر معرفی می شوند و به گفتهء رییس جمهور آنها کسانی خواهند بود که عضویت کابینه قبلی را نداشته باشند.

اما اجمل هودمن کارشناس امور سیاسی و حقوقی افغان، علت تاخیر اعلان کابینه را در اختلاف نظر بین رییس جمهور و رییس اجرائیه افغانستان می داند و می گوید که تاخیر بیشتر در معرفی کابینه به مشروعیت حکومت افغانستان لطمه می زند:

"تطبیق قانون اساسی و مشروعیت حکومت برای ما مهم است. قسمی که آنها (رهبران حکومت) در جریان کمپاین های شان وعده کرده بودند، سطح توقعات مردم را بلند برده بودند و مردم را زیاد امیدوار ساختند. این از نظر حقوقی در بحث مشروعیت خیلی اهمیت دارد که وقتی سطح توقعات مردم بالا رود و اجراآت حکومت به کُندی پیش رود، چنین وضعیتی بر مشروعیت حکومت تاثیرات منفی گذاشته و این موضوع می تواند در آینده سایر برنامه های مهم، انکشافی و اساسی دولت را زیر سوال ببرد. بناءً ضرور است که هر چه زود تر کابینه اعلان شود."

قبل از این ولسی جرگهء افغانستان به خاطر تاخیر اعلان کابینه از حکومتانتقاد کرده بود.

عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه افغانستان روز چهارشنبه در اجلاس این جرگه گفته بود که حکومت کنونی به خاطر تاخیر در معرفی وزرای کابینه مشروعیت خود را از دست داده است.

ریچارد ایستک سفیر بریتانیا در مصاحبه با رادیو آزادی گفت، اگر حکومت افغانستان کابینه نه داشته باشد، نمی تواند در کنفرانس لندن به آنچه که هدف دارد، برسد.

کنفرانس لندن در باره افغانستان روز پنجشنبه برگزار می شود.

منابع نزدیک به حکومت افغانستان می گویند، در نظر بود پیش از کنفرانس لندن، عدهء از وزرای کابینه جدید به ولسی جرگه افغانستان معرفی شوند.

XS
SM
MD
LG