لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۵

آمار افراد مبتلا به بیماری ایدز در هرات افزایش یافته است


مسوولان صحی در هرات می گویند آمار افراد مبتلا به بیماری ایدز در این ولایت نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

آنان می گویند، تحقیقات نشان می دهد که بیشتر از افراد در دوران مهاجرت های چند دهه اخیر در ایران مبتلا شده اند.

داکتر محمدعارف شهرام مسوول و هماهنگ کننده پروگرام اچ آی وی ایدز در هرات می گوید در حال حاضر بیش از یکصد و شصت تن به مریضی ایدز در این ولایت مبتلا هستند.

آقای شهرام می گوید که از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون معاینات بیست و هشت تن از مراجعین مثبت ارزیابی شده است.

مسوول و هماهنگ کننده پروگرام اچ آی وی در هرات می گوید، بیشترین مریضان اچ آی وی، کسانی هستند که در زمان بود و باش شان در ایران به این مریضی مبتلا شده اند.

او همچنان گفت، اکثر مبتلایان به این مریضی در هرات مردان هستند ولی در میان این افراد زنان و کودکان نیز موجود می باشند.

حالا مهاجرین افغان تنها به مریضی ایدز در ایران مبتلا نشده اند بلکه طی چند سال اخیر هزاران تن از مهاجران افغان در ایران معتاد به انواع مواد مخدر شده که این موضوع مشکلات بزرگ را در گوشه و کنار افغانستان ایجاد کرده است.

شماری از معتادین مواد مخدر که در دهانه کمرکلاغ در مسیرشاهراه هرات- تورغندی قرار دارند ادعا می کنند که صاحبان کار ایرانی آنان را جبراً به مواد مخدر مبتلا کرده تا بتوانند از آنان بیشتر کار گیرند.

حالا مقامات صحی در هرات می گویند، بیشتر معتادان که از ایران به هرات انتقال داده شده اند یا به این مریضی مبتلا بوده و یا هم بخاطر استفاده از پیچکاری های مشترک به این ویروس مبتلا گردیده اند.

به اساس آمار های که از سوی مقامات محلی در هرات ارائه می شود هم اکنون حدود هشتاد هزار تن در این ولایت معتاد به مواد مخدر اند که بیشتر شان به خاطر مشکلات متعدد در ایران به این پدیده روی آورده اند.

کارشناسان صحی در این ولایت هشدار می دهند در صورتیکه دولت افغانستان برنامه جدی را برای معاینات افرادی که از ایران به هرات وارد می شوند روی دست نگیرد، عواقب بسیار خطرناک باشنده گان این ولایت را تهدید خواهد کرد.

شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG