لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

از روز جهانی رضا کاران در کابل تجلیل به عمل آمد


مسوولان سازمان جوانان برای تغییر افغانستان از روز جهانی رضا کاران با سهم گیری 120 تن از جوانان رضا کار و پاکسازی ساحه کول حشمت خان شهر کابل تجلیل بعمل آورد.

این برنامه به همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ، اداره انکشافی ملل متحد، سازمان رضا کاران ملل متحد و برنامه مساعدت های کوچک تسهیلات جهانی محیط زیست راه اندازی گردید.

عنایت الله صافی رییس سازمان جوانان برای تغییر افغانستان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی در مورد هدف راه اندازی برنامه پاکسازی در کول حشمت خان چنین گفت:

" سابق در افغانستان از این روز به شکل کنفرانس ها تجلیل می شد. ما خواستیم در حدود 120 جوان را اینجا جمع کنیم و از آنها بخواهیم تا به شکل رضا کارانه منطقه کول حشمت خان را پاک کنند. هدف اول ما این بود که روحیه رضا کاری را در بین مردم ترویج بدهیم، هدف دوم ما این بود چون کول حشمت خان یک منطقه تاریخی است خواستیم تا مردم از اهمیت آن باخبر شوند و در قدم سوم خواستیم تا به محیط زیست کمک کنیم."

کول حشمت خان در گذشته یک تالاب طبیعی و تفریحی شهر کابل به شمار می رفت که به گفته مسوولان 157 نوع پرنده در آن زنده گی می کردند.

اما بخشی از این محل اکنون به ترمیگاه موترها و محل خرید و فروش مواشی مبدل شده و کثافات تولید شده از آن به این تالاب انداخته می شود.

همچنان گزارش های وجود دارند که از مجموع نزدیک به یک هزار جریب ساحه کول حشمت خان پنجاه جریب آن غصب شده است.

از روز جهانی رضا کاران همه ساله در سطح کشور های جهان تجلیل می گردد امسال نیز از این روز زیر شعار تغییر بیاورید در گوشه گوشه، از طریق تشویق مردم به کار های رضا کارانه تجلیل به عمل آمد.

در مراسم تجلیل از روز جهانی رضا کاران در کابل، مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ و اداره ملی حفاظت از محیط زیست شرکت کرده و روی اهمیت پاکسازی مناطق تفریحی و ترویج فرهنگ رضا کاری در کشور تاکید کردند.

شماری از رضا کاران که در برنامه رضا کاری سهم گرفته اند از مردم می خواهند تا در پاکاری محیط و منطقه شان تلاش نمایند:

" من امروز اینجا آمده ام و به شکل رضا کارانه در پاک کاری منطقه کول حشمت خان سهم گرفته ام. خواست ما از مردم این است تا در پاکی و صفایی شهر شان سهم بگیرند."

مسوولان اداره ملی محیط زیست افغانستان با مهم خواندن ساحات تاریخی و طبیعی در این کشور تاکید دارند که باید به این ساحات توجهء جدی صورت گیرد.

از روز جهانی رضا کاران در حالی با پاکسازی منطقه کول حشمت خان تجلیل می گردد که انتقاد ها از عدم توجهء حکومت به بیشترین ساحات شهر کابل وجود دارد.

اما مسوولان شاروالی کابل همواره در خصوص پاکی و صفایی شهر بخصوص محلات تفریحی و تاریخی روی همکاری مردم تاکید می کنند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG