لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

مرکل: آلمان کمک هایش را به افغانستان ادامه می دهد


صدراعظم آلمان به رییس جمهور افغانستان تعهد کرد که پس از خروج نیروهای ناتو، برلین به کمک هایش به افغانستان ادامه می دهد.

انگیلا مرکل که شام دیروز در یک کنفرانس خبری مشترک با محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان صحبت می کرد گفت، در تعهد آلمان به افغانستان، آموزش نیرو های امنیتی افغان و کمک های انکشافی شامل می باشد.

صدراعظم آلمان در ادامه صحبت خود گفت، پارلمان این کشور در اجلاس روز جمعه خود، نخستین بحث ها را در مورد ماموریت این کشور در افغانستان بنام ماموریت حمایت مصمم آغاز کرد.

انگیلا مرکل گفت:

" ما تاکید کردیم که حکومت آلمان با پارلمان این کشور مشترکاً به حمایت از افغانستان ادامه می دهیم. آلمان بطور خاص مسوولیت امنیت شمال افغانستانرا به عهده دارد. برعلاوه ما همیشه در مورد انکشاف اقتصادی افغانستان، انکشاف سیستم معارف و تدابیر متقابل تعلیمی و دیگر عرصه های مهم مانند آموزش نیرو های امنیتی، پولیس و اردوی ملی کار کرده ایم."

پارلمان آلمان بعد از بحث، رای داد که 850 عسکر این کشور بعد از سال 2015 میلادی در افغانستان باقی بمانند و نیرو های امنیتی محل را آموزش خواهند داد.

پارلمان آلمان برای پیشبرد برنامه های انکشافی در افغانستان به کمک سالانه 529 میلیون دالر نیز موافقه کرد که این رقم نسبت به هر کشور دیگر کمک کننده به افغانستان زیاد است.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در این کنفرانس خبری در مورد ابتکار چین در باره آغاز مذاکرات صلح با طالبان صحبت کرده از این ابتکار استقبال کرد. وی افزود، این موضوع به خاطری خیلی مهم و با اهمیت است که چین با پاکستان دوستی دیرینه دارد:

"چین به حیث یک مسوول و شریک بین المللی عمل می کند. ما به همین دلیل از این موضوع به طور جدی استقبال می کنیم . زیرا که چین با پاکستان دوستی درازمدت دارد و در فراهم آوری امکانات گفتگو و پیشبرد این پروسه از تاثیر و وزنهء آن استقبال می شود. این مرحلهء ابتدایی آن است. ما روی یک پلان گسترده کار می کنیم که این پروسه چگونه به پیش برده شود. این گفتگو ها از سوی افغانان و به رهبری افغان ها صورت می گیرد."

پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان، پنج هزار عسکر آلمانی در صفوف نیروهای به رهبری ناتو فعالیت می کردند و در حال حاضر 1500 عسکر این کشور در افغانستان حضور دارد. آلمان در جنگ افغانستان تاکنون 55 عسکرخود را از دست داده است.

XS
SM
MD
LG