لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

عکس العمل برخی کشورها در مورد شکنجه زندانیان توسط سی،آی،ای


ایالات متحده امریکا پس از آن مورد انتقاد شدید سازمان ملل متحد، افغانستان و برخی از کشور های دیگر قرار گرفت که مجلس سنای آنکشور گزارش مبنی بر شکنجه زندانیان را از سوی سی آی ای نشر کرد.

برخی از متحدین امریکا نیز شکنجه قرار دادن زندانیان از سوی اداره استخبارات امریکا در جریان حکومت جورج دبلیو بوش را مورد انتقاد قرار داده اند.

هیکو ماس وزیر عدلیه آلمان شکنجه زندانیان مشکوک را عمل وحشیانه خوانده به روزنامه بیلدء آلمان گفته است:

" این عمل قابل توجیه نسیت و هر کسی که در آن دست دارد باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. "

زید رعد الحسین کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر می گوید، بر اساس کنوانسیون بین المللی حتی کشور های دخیل در جنگ نمیتوانند شکنجه را توجیه کنند.

وی همچنان افزود، تمام کارمندان اداره استخبارات امریکا که در جریان حکومت جورج دبلیو بوش اجازه شکنجه زندانیان را صادر کرده اند باید مورد پیگیری قانونی قرار گیرند.

سخنگوی قصر سفید می گوید، وزارت عدلیه امریکا موضوع شکنجه زندانیان را بررسی کرده اما دلیلی پیدا نکرده تا کسی را در رابطه متهم نماید.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا روز سه شنبه پس از نشر این راپور در یک مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی کشورش گفت:

" برخی از تکتیک های نوشته شده در گزارش مجلس سنای امریکا بی رحمانه بودند حتی ذهن مرا نیز شکنجه کردند، اما ما اینطور نیستیم. "

چین، ایران و کوریای شمالی نیز امریکا را مورد انتقاد قرار داده و شکنجه زندانیان را نقض حقوق بشر خوانده اند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد مذهبی ایران می گوید، این گزارش نشان میدهد که حکومت امریکا یک سمبول ظلم و ستم در برابر بشریت است.

سخنگوی وزارت خارجه چین هونگ لی نیز دیروز موقف کشورش را در مورد گزارش نشر شده چنین اظهار کرد:

" چین همواره مخالف شکنجه است ما باورمندیم که مقامات امریکایی باید در رابطه عکس العمل نشان بدهند، شیوه تحقیق از زندانیان را تغییر دهند و قوانین بین المللی را تعقیب کرده و به آن احترام قایل شوند. "

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز گزارش شکنجه زندانیان را از سوی سی آی ای شدیداً محکوم کرده و تاکید کرد که باید تعداد افغانها های زندانی که مورد شکنجه قرار گرفته اند روشن شود.

XS
SM
MD
LG