لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

ایران مدت اقامت شماری از پناهنده های افغان را تمدید کرد


شمار مجموعی افغان های که در ایران پناهنده شده اند، به بیش از دو میلیون نفر میرسد.

تقریباً همهء این افغانها از آنچه "برخورد نا مناسب" حکومت ایران عنوان می کنند، همواره شکایت کرده اند.

این "برخورد نا مناسب" شامل مواردی چون لت و کوب، اخراج اجباری، ممانعت از تعلیم و تربیه، و حتی اعدام شماری از افغان ها می شود.

این پناهنده ها روزانه تنها به رادیو آزادی ده ها پیام صوتی می فرستند و از وضعیت ناگوار زنده گی خود شکایت می کنند.

تنها اقامت نزدیک به 450 هزار افغان در ایران رسمی و قانونی است، اما آنها نیز می گویند که از آزار و اذیت دولتمردان ایرانی در امان نیستند.

در تازه ترین مورد چندین خانوادهء افغان به طور اجباری از ایران اخراج شده اند زیرا تهران می گوید مدت اقامت این افغان ها به پایان رسیده و باید به کشور شان برگردند.

هزاران افغان که در سال های گذشته به کشور شان برگشته اند در وضعیت رقت بار زنده گی می کنند، نه سرپناه دارند، نه زمینهء کار برایشان فراهم شده و نه هم می توانند کودکان خود را به مکتب بفرستند.

حکومت افغانستان هم گفته است که عودت پناهنده های افغان به کشور شان، باید داوطلبانه باشد، نه اجباری.

محمد محقق معاون رییس اجرائیهء حکومت وحدت ملی افغانستان هم به ایران رفته و تلاش دارد تا مقام های ایرانی را وادار سازد که از خروج اجباری پناهنده های افغان خود داری کند.

آقای محقق در یک تماس تلیفونی از ایران به رادیو آزادی گفت، در جریان این سفر او دولت ایران مدت اقامت شماری از پناهنده های افغان را برای شش ماه دیگر تمدید کرد.

شمار افغان های که مدت اقامت شان تمدید می شود، به حدود چهارصد و پنجاه هزار نفر می رسد و همه کسانی اند که سند اقامت در دست دارند ولی مدت اعتبار آن به پایان رسیده است.

علاوه بر این، به گفتهء محمد محقق حدود دو میلیون افغان دیگر هم در ایران زنده گی می کنند، که تقریباً نصف آنها سند مهاجرت دارند و نصف دیگر به طور غیر قانونی به ایران رفته اند.

رییس جمهور اشرف غنی و رییس اجرائیه عبدالله عبدالله در جریان کمپاین های انتخاباتی شان گفته بودند که برای حل دایمی مشکلات پناهنده های افغان برنامه های عملی دارند.

حالا هر دو به طور مشترک در حکومت وحدت ملی افغانستان به قدرت رسیده و پناهنده های افغان هم به عملی شدن وعده های آنان چشم امید دوخته اند، هر چند حکومت نوپاست و هنوز از عملی شدن برنامه های وعده شده در بخش مهاجرین خبری نیست.

XS
SM
MD
LG