لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

عبادی: به عوض بمب باید بالای تندروان کتاب انداخته شود


شیرین عبادی
شیرین عبادی

شیرین عبادی فعال حقوق بشر و برندهء جایزهء نوبل صلح گفته است، گروه های تند رو از جمله طالبان را نمی توان با نیروی نظامی از بین برد.

شیرین عبادی، نخستین بانوی قاضی در ایران بود ولی پس از انقلاب سال 1979 برکنار شد.

او فعال حقوق بشر است و در سال 2003 برندهء جایزهء نوبل شد.

سر انجام در سال 2009 از ایران بیرون شد و تا به حال در تبعید زنده گی می کند.

بانو عبادی بخش طولانی زنده گی خود را زیر فشار رژیم های بنیادگرا و افراطی سپری کرده است.

او باور دارد که افراطیت و بنیادگرایی را نمی توان با نیروی نظامی از بین برد، بلکه برعکس استفاده از تفنگ بنیادگرایی را گسترده تر و نیرومند تر می سازد.

شیرین عبادی در تازه ترین گفتگویش با خبرگزاری فرانس پرس گفته است، با توجه به تجربهء که از مبارزه با طالبان در افغانستان به دست آمد، بمباران نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا بالای شورشیان دولت اسلامی در عراق و سوریه سودی ندارد.

عبادی 67 ساله این سوال را مطرح می کند که با مصرف این همه پول و زمان در مبارزه با طالبان آیا توانسته ایم این گروه را از بین ببریم ؟ پاسخ این سوال راهم خودش میدهد و می گوید، "متاسفانه که نخیر."

شیرین عبادی به فرانس پرس گفته است "گروه دولت اسلامی مانند شاخهء از طالبان است. این گروه تنها یک گروه تروریستی نیست بکله یک مفکوره و آیدیولوژیست و باید با ریشه های آن مبارزه کنیم. اگر ریشه هایش را از بین ببریم قدرت گسترش را از دست خواهد داد."

این برندهء جایزهء نوبل صلح، بی سوادی و بی عدالتی اجتماعی را ریشه های اصلی تندروی و بنیادگرایی می داند.

شیرین عبادی می گوید "به عوض بمب باید بالای تند روان کتاب انداخته شود. اگر شمار زیاد مکاتب برای آنها بنا شوند شما خواهید دید که تندروی و بنیادگرایی از بین خواهد رفت."

عبادی روز جمعه در یک کنفرانس برنده های جوایز نوبل در ایتالیا هم شرکت کرده بود.

او درین کنفرانس گفت، غرب هم باید مسوولیت برخی از مشکلاتی را که حالا وجود دارد بپذیرد، از جمله برنامهء هسته یی ایران، به و جود آمدن گروه دولت اسلامی در سوریه و عراق، گروه بوکو حرام در نایجیریا و حملات ترویستی در سرک های شهر های غربی.

شیرین عبادی برخورد تبعیض آمیز با مسلمان ها در کشور های غربی را هم یکی از دلایل افزایش جنبش های تندرو در جهان دانست.

عبادی گفت "می بینید که به چه تعداد اروپایی ها به تندروان گروه دولت اسلامی می پیوندند، علت این چیست؟"

بانو عبادی به همین پرسش خودش پاسخ داده می گوید "علت آن اینست که مسلمان های نسل دوم در اورپا آزار و اذیت می شوند و با آنها تعصب می شود."

در جریان ماه عیسوی جاری، همین سخن شیرین عبادی را رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه هنگام سفر پاپ فرانسس رهبر کاتولیکهای جهان به انقره هم گفته بود.

XS
SM
MD
LG