لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

چرا جامعه جهانی در مورد جنگ کنر خاموش است؟


برخی از روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار سایر مطالب بیشتر به مساله جنگ جاری در دانگام کنر و پروسه صلح افغانستان پرداخته اند.

سرنوشت

در سرمقاله روزنامهء سرنوشت در مورد حمله صد ها مخالف مسلح بر ولسوالی دانگام کنر سوالی مطرح شده که چرا جامعه جهانی در این ارتباط خاموش است؟

نویسنده گفته است که صدها مخالف مسلح که گفته می شود بسیاری آنان پاکستانی اند دو روز قبل بر این ولسوالی حمله کرده و این یک تجاوز آشکار است، اما چرا ایالات متحده امریکا طبق توافقنامه قبلی موقف اش را در این رابطه واضح نمی سازد.

در یک مطلب دیگر همین روزنامه آمده که افرادیکه در برابر این مخالفان مسلح در دانگام کنر قیام کرده اند و از حکومت خواهان کمک هوایی شده اند اما به گفته نویسنده به این درخواست آنان پاسخ مثبت داده نشده است.

محور

روزنامه محور در رابطه به درگیری دانگام به نقل از مردم محل نوشته که گفته اند: مخالفان مسلح منازل رهایشی را هدف قرار می دهند و بسیاری از باشنده های ولسوالی دانگام را مجبور به ترک خانه های شان کرده اند.

روزنامه نوشته، قیام کننده ها می گویند که آنان از سنگر های شان دفاع می کنند اما خواهان کمک هوایی هستند.

در این مطلب همچنان به نقل از مقامات محلی کنر آمده است که گفته اند نیروهای امنیتی به حمایت از قیام کننده گان رسیده اند و گفته می شود که تا کنون حدود پنجاه مخالف مسلح کشته و زخمی شده اند و دو سرباز امنیتی کشته و چهار سرباز دیگر زخمی شده اند.

روزنامه محور در صفحهء اولش مطلبی را زیر عنوان"خانه طالبان دو باره در قطر گشوده شده است" به نشر رسانیده است.

در این مطلب آمده است که برخی از اعضای شورای عالی صلح تایید کرده اند که این دفتر پس از یک تاخیر طولانی بازگشایی شده و رهبران طالبان از افغانستان، پشاور و کویته به آنجا رسیده اند.

به اساس این مطلب، در مذاکرات صلح این بار چینایی ها هم سهیم اند و بر اشتراک دو نماینده از پاکستان که قبلاً در مورد آن اختلاف وجود داشت نیز موافقه شده است.

روزنامه به نقل از شماری از تحلیلگران نوشته که پاکستان از ترس آن که مبادا کلید صلح افغانستان را از دست بدهد حملات هراس افگنانه را در این کشور افزایش داده است.

اما رئیس جمهور افغانستان گفته است که برای آوردن صلح تسلیم هیچ نوع حملات نخواهد شد.

ویسا

روزنامهء ویسا در رابطه به پروسه صلح بخشی از صحبت های نماینده خاص سازمان ملل متحد را گرفته که گفته است در این مورد همه طرف های درگیر مصروف گفتگو اند.

اما در ادامه به نقل از نیکولاس هایسم آمده که دریافت راه حل دایمی صلح باید بدست افغان ها باشد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG