لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

مستغنی: هیچ شواهدی از فرستادن افغان ها در جنگ سوریه وجود ندارد


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

هرچند مساله فرستادن اجباری برخی از مهاجرین افغان از سوی ایران به جنگ سوریه، در شماری از رسانه های داخلی و خارجی بازتاب یافته اما مسوولان حکومت افغانستان می گویند که در این مورد هیچ شواهدی به دست نیامده است.

وزارت خارجه افغانستان می گوید، این موضوع از طریق سفارت این کشور در ایران با جدیت بررسی شده اما تاکنون شواهد موثق دریافت نشده است.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت، روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد ممکن برخی اندک از مهاجرین افغان مقیم ایران بنابر انگیزه های شخصی در جنگ سوریه شرکت کرده باشند:

" از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران مقیم ایران تعقیب شده که آیا فرستاده شدن اجباری اینها به شهر سوریه و یا هم انگیزه دهی در برابر پرداخت پول و یا هم وعده دریافت اقامت، در جمهوری اسلامی ایران واقعیت دارد یا خیر؟ اما هیچ گونه گزارش رسمی که با ثبوت و شواهد یک چنین ادعا های را ثابت بسازد وجود ندارد. "

اخیراً خبرگزاری فرانسه به نقل از یک گروه که از جنگ سوریه نظارت می کند نوشته که شماری از افغانها از چند ماه به این طرف به طرفداری از نیروهای وفادار به رئیس جمهور بشارالاسد در سوریه می جنگند.

در این گزارش از، رامی عبدالرحمان رهبر گروه حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نقل شده که می گوید شماری از افغان ها از چند ماه به این طرف در بخش های سوریه بخصوص در شهر حلب دوشا دوش اردوی سوریه می جنگند.

پیش از این نیز گزارش های به نشر رسید که سپاه پاسداران ایران برخی از مهاجران افغان مقیم آن کشور را برای جنگ علیه مخالفان بشار الاسد به سوریه اعزام می کند.

ادعا های نیز وجود دارند که برای مهاجران که به سوریه می روند، یک مقدار امتیازات مادی و اجتماعی از جمله کارت‌ های اقامت در ایران داده می شود.

در این حال اسلام الدین جراات سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان، در صحبت با رادیو آزادی گفت که به هیچ کشوری اجازه نخواهند داد تا افغان های مهاجر را قربانی سیاست های شان کنند:

" هر کشوری که به صفت ابزار از مهاجرین استفاده بکنند در سیاست های داخلی و یا به نفع کشور میزبان، این از سوی حکومت افغانستان تقبیح و محکوم می شود و هیچگاهی ما نخواهیم گذاشت که از افغان های که به صفت پناهنده گان در این کشورها به صورت موقت زنده گی می کنند در دو کشور همسایه، بخاطر اهداف ما نمی گذاریم و اگر این مساله اثبات شود ما اعتراض خود را به جامعه جهانی و حتی به سازمان ملل متحد خواهیم رساند. "

گزارش های اخیر در مورد تشویق و فرستادن مهاجران افغان توسط حکومت ایران به جنگ سوریه عکس العمل ها و نگرانی های زیادی را در داخل و خارج از کشور به همراه داشته است.

برخی از تحلیلگران و مردم عام می گویند که نا امنی، عدم مصونیت اجتماعی و فقر سبب مهاجرت افغان ها به کشورهای همسایه بخصوص به ایران و پاکستان شده است.

به باور آنان حکومت افغانستان مکلف است تا برای برگشت افغان ها تلاش کند و زمینه زندگی بهتر و مصروفیت های کاری را برای آنان در داخل این کشور فراهم نماید.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG