لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

"تبدیل کارمندان کمیسیون انتخابات نمی تواند جلو تقلب را بگیرد"


مسوولین کمیسیون های انتخاباتی افغانستان تاکید دارندکه برای جلوگیری از تقلب و اصلاح نظام انتخاباتی باید یک میکانیزم کارا ایجاد شود.

ریدا عظیمی معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی روز دو شنبه در نشست زیر نام ارزیابی مشارکت زنان در انتخابات 1393 درکابل گفت، توزیع تذکره الکترونیکی می تواند گزینهء خوبی برای جلوگیری ازتقلب در انتخابات آینده در کشور باشد.

وی گفت که تغییر و تبدیل کارمندان کمیسیون های انتخابتی نمی تواند، جلو تقلب را در انتخابات ولسی جرگه بگیرد:

" گزینه ها برای جلوگیری از تقلب تنها تغییر و تبدیل افراد هیچ گونه به مفهوم اصلاح نظام انتخاباتی نمی باشد. بجای تغییر افراد روی میکانیزم های که برای جلوگیری تقلب باشد باید کار شود بیشترین تقلب توسط کاندید، هواخواهان کاندید و توسط زور مندان محلی صورت می گیرد یکی از گزینه های موثر توزیع تذکره الکترونیکی است و گزینه مهمترکار کردن بالای سیستم لست رای دهنده گان می باشد. "

خانم عظیمی همچنان گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان تلاش دارد تا شرایط درج شکایات را نیز سهل بسازد تا به شکایت هر باشنده کشور به طور درست رسیده گی شود.

این درحالیست که ولسی جرگه افغانستان به هدف اصلاح نظام انتخاباتی و اجراات غیرقانون مسوولان کمیسیون های انتخاباتی در انتخابات گفته اندکه باید قانون تشکیل وظایف و صلاحیت های کمیسیون انتخابات، تعدیل گردد.

دراین حال شمار از فعالان نهاد های ناظر انتخاباتی نیز روی برطرفی شماری از کمیشنران و مسوولین کمیسیون های انتخاباتی تاکید کرده اند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که کار روی اصلاحات نظام انتخاباتی از سوی این کمیسیون، جریان دارد.

لیلا احراری یک تن از کمیشنران این کمیسیون در مورد به خبر نگاران چنین گفت:

" کمیسیون انتخابات هم در قسمت اصلاحات همه روزه کار می کند ما همین اکنون مساله تقلبات و تخلفات انتخاباتی که در هر ولایت که صورت گرفت بعد از تفتیش صد درصد با تفکیک ولایات به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده ایم که شاید کمیسیون شکایات انتخاباتی روی آن کار می کند. "

خانم احراری همچنان افزود که کمیسیون مستقل انتخابات از لحاظ تخنیکی آماده برگزاری انتخابات ولسی جرگه در زمان معین آن است، اما ممکن به دلیل کمبود بودجه، این کار به موقع انجام نشود.

به اساس ماده 83 قانون اساسی افغانستان، دورهء کاری ولسی جرگه به تاریخ اول سرطان 1394 به پایان میرسد.

شماری از ناظرین انتخابات تاکید دارندکه باید برای جلوگیری از تقلب در انتخابات آینده در افغانستان، اصلاحات بنیادی درکمیسیون ها به میان آید.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG