لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

سر از امروز مسوولیت امنیت سراسر افغانستان را نیروهای افغان بدوش دارند


دیروز (چهار شنبه) آخرین روز ماموریت جنگی ناتو در افغانستان بود، این ماموریت یازده سال پیش به هدف سرکوبی رژیم طالبان آغاز شد.

از امروز به بعد مسوولیت تامین امنیت سراسری افغانستان را رسماً سه صد و 50 هزار نیروی این کشور بدوش دارد.

سال گذشته عیسوی مرگبارترین سال نه تنها به نیرو های افغان بلکه به غیر نظامیان این کشور نیز بود.

خبر گزاری اسوشید پرس به نقل از مقامات دولتی می نویسد که می گویند، در 2014 میلادی حدود 5000 اردو و پولیس افغان کشته شدند.

در همین سال همچنان حدود ده هزار غیر نظامی در افغانستان کشته و یا زخمی شده است.

به گفتهء اسوشید پرس از 2008 بدینسو که سازمان ملل متحد به جمع آوری ارقام تلفات آغاز کرده است این بیشترین ارقام قربانیان در افغانستان می باشد.

اسوشید پرس به نقل از صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله نوشته که می گوید، در جریان سال 2014 میلادی مخالفین مسلح دولت نتوانستند که حتی یک ولسوالی را نیز تحت کنترول خود بیاورند.

در این گزارش همچنان روی بهبود روابط افغانستان و پاکستان در این اواخر نیز اشاره شده است.

به باور گزارش نویس، حکومت های افغانستان و پاکستان پس از حمله اخیر بر یکی از مکاتب شهر پشاور که حدود 150 کشته از خود برجا گذاشت، تعهد کردند تا در هر دو سوی سرحد اقدامات جدی را علیه مخالفین مسلح اتخاذ کنند.

رییس جمهور اشرف غنی که در ماه سپتمبر 2014 میلادی با ایجاد حکومت وحدت ملی روابط اش با چین، عربستان سعودی، و پاکستان را تقویت بخشید، از این سه کشور خواست تا در کشاندن مخالفین مسلح دولت به میز مذاکرات کمک کنند.

این در حالیست که عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور غنی روز چهار شنبه با نشر اعلامیهء یکبار دیگر از مخالفین مسلح خواست تا به پروسه صلح بپیوندند.

خبرگزاری اسوشید پرس از ناامنی ها در روز های اخیر سال 2014 در افغانستان نیز یاد آور شده است.

اسوشید پرس می گوید، با آنکه درگیری و جنگ میان نیرو های دولتی و مخالفین مسلح در نقاط مختلف افغانستان جریان داشت، اما مردان مسلح زمانی یک پولیس و دو غیر نظامی را هدف تیراندازی قرار دادند که موتر و موتر سایکل حامل آنها از سوی نیرو های امنیتی در ولایت ننگرهار متوقف گردید.

فضل احمد شیرزاد قوماندان امنیه ننگرهار به اسوشیتد پرس گفته است، مردان مسلح با موتر و موتر سایکل مملو از مواد منفجرهء شان قصد حمله بر دفاتر دولتی را در ولسوالی بتی کوت داشتند.

XS
SM
MD
LG