لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

چین می کوشد تا در پروسهء صلح افغانستان یک نقش مهم را ایفا کند


مسافرت وزیر خارجهء امریکا به پاکستان و نقش چین در گفتگو های صلح افغانستان در صفحات شماری از روزنامه های غربی بازتاب یافته اند.

نیویارک تایمز

روزنامهء نیویارک تایمز می نویسد، وزیر خارجهء امریکا بخاطری دیروز به پاکستان رفت که بر رهبری این کشور فشار بیآورد تا مبارزه علیه افراطی ها را تشدید ببخشد و پناهگاه های امن گروه های تروریستی در امتداد سرحد افغانستان را نابود بسازد.

به نوشتهء روزنامه، پس از نشست طیارهء حامل جان کری در اسلام آباد، او مستقیماً به ملاقات با صدراعظم پاکستان و مشاور امنیت ملی اش پرداخت تا روی اقدامات جدی بیشتر علیه تمام گروه های افراطی در پاکستان تاکید کند.

نیویارک تایمز نوشته است، پاکستان عملیات علیه افراطی ها را در ماه های اخیر شدت بخشیده است.

اما به نوشتهء روزنامه، مقام های که جان کری را در این سفر همراهی می کنند، گفته اند که واشنگتن می خواهد تا اطمینان حاصل کند که تلاش واقعی و مداوم برای محدود ساختن توانایی طالبان پاکستانی و افغانی صورت می گیرد.

تایمز

روزنامهء تایمز در مطلبی به نقش چین در افغانستان توجه کرده است.

روزنامه می نویسد، چین می کوشد تا در پروسهء صلح و آیندهء افغانستان یک نقش مهم بالقوه را ایفا کند.

به نوشتهء روزنامه، این در حالیست که نفوذ غرب در منطقه در حال کاهش است.

روزنامه می نویسد، منافع چین در افغانستان دو جنبه دارد.

به نوشتهء روزنامه، پیکنگ به شدت از این ترس دارد که شورش اسلامی به آنسوی سرحد در داخل منطقهء ناآرام شین جین چین گسترش خواهد یافت.

روزنامه می نویسد، از سوی دیگر پیکنگ منافع خودش را در منابع طبیعی افغانستان جستجو می کند.

تایمز در ادامه به میزبانی پیکنگ از گروه کوچک نماینده های طالبان اشاره کرده است.

به نوشتهء روزنامه، شورای عالی صلح افغانستان دیدار این نماینده های طالبان از چین را تائید کرده است.

تایمز نوشته است، مولوی شهزاده شاهد، سخنگوی این شورا گفته که از روابط نسبتاً خوب چین با پاکستان، جایی که بسیاری از رهبران طالبان پناهگاه های امن دارند، تحت شرایط درست استفاده شده می تواند.

روزنامه به نقل از شاهد می نویسد:

"هر گونه صلح در نتیجهء مذاکرهء افغانها با افغانها به دست خواهد آمد."

اما به گفتهء شاهد، اعتماد سازی یک آغاز خوب است.

روزنامه می نویسد، یک دیپلومات غربی آگاه از جزئیات دیدار اواخر سال گذشتهء طالبان از چین گفته به نظر می رسد که پاکستان این دیدار را سازمان دهی کرده است.

روزنامه نوشته است رئیس جمهور افغانستان در اول جنوری در جریان یک سخنرانی تلویزیونی قویاً به نقش آیندهء چین در گفتگو های صلح افغانستان اشاره کرد.

به نوشتهء روزنامه، اگر تلاش چین برای ایفای نقش میانجی در گفتگو های صلح افغانستان موفق شود، در این گفتگو ها نقشی خواهد داشت.

اما روزنامه می نویسد، دیپلوماتان در پیکنگ شک دارند که چین در این زمینه دست آوردی داشته باشد.

روزنامه در ادامه نوشته است، سیاست عدم مداخلهء چین در افغانستان به پیکنگ اجازه داده تا خودش را به عنوان یک جناح نسبتاً بی طرفِ معرفی کند که در این مسایل هیچ دخالت عمیق ندارد و شاید مهارت این را نداشته باشد که جز فراهم آوری یک محل برای اجرای مذاکرات کار بیشتر را انجام بدهد.

XS
SM
MD
LG