لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

بارک اوباما به عربستان سعودی سفر می کند


بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا و هیات سی و یک نفری همراهش که تعدادی از پالیسی سازان مهم جمهوریخوا نیز در آن شامل است، امروز به شهر ریاض می روند.

بارک اوباما با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان در شرایطی ملاقات خواهد کرد که در کشور همسایه آن یمن بحران در حال افزایش است.

این سفر رییس جمهور امریکا به عربستان از قبل برنامه ریزی نشده بود، اما در هفتهء گذشته عبدالله پادشاه عربستان درگذشت و رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا تصمیم گرفت، برای ادای احترام به عربستان سفر کند.

ایالات متحدهء امریکا با عربستان روابط گسترده دارد که از منابع نفت آغاز، تا امنیت منطقوی ادامه می یابد.

قصر سفید می گوید، در این سفر رییس جمهور امریکا را دیپلومات سابقه دار جمیز بیکر سابق وزیر خارجه در ادارهء رییس جمهور بوش و براینت سکوکرافت مشاور امنیت ملی امریکا در ادارات روسای جمهور سابق امریکا جرالد فورد و بوش بزرگ همراهی می کنند.

کوندالیزا رایس وزیر خارجهء سابق امریکا در ادارهء جورج دبلیو بوش، ستیفان هیدلی مشاور امنیت ملی امریکا در آن زمان و سناتور ارشد جمهوریخواه جان مککین که از منتقدان پالیسی خارجی ادارهء اوباما محسوب می شود، نیز در این سفر رییس جمهور ایالات متحده را همراهی می کنند.

جان کری وزیر خارجهء امریکا، جان برینان رییس ادارهء استخبارت سی. آی. ای، سوزان رایس و لیزا موناکو مشاوران ارشد رییس جمهور اوباما نیز در این هیات شامل اند.

رییس جمهور اوباما با اخذ تصمیم سفر به عربستان، بازدید سه روزه اش را به هند کوتاه ساخت و در حالی به شرق میانه سفر می کند که عربستان به حیث یک متحد قوی امریکا در این منطقه باقی مانده است و ایالات متحدهنسبت خرابی و ضعیت شرق میانه بالای عربستان در کمپاین ضد گروهء دولت اسلامی زیاد حساب می کند.

بارک اوباما و هیات همراهانش حوالی ساعت سه و 25دقیقهء بعد از ظهر امروز به وقت محلی به ریاض خواهند رسید.

در هفتهء گذشته حکومت یمن سرنگون شد و این مساله نگرانی های زیاد امنیتی را به وجود آورده است. یک گروهء شیعه که ایران از آن حمایت می کند قدرت را در صنعا بدست گرفته و شبکهء القاعدهء نیز در این کشور قوی شده است. این مساله می تواند بالای تلاش های ایالات متحده در زمینهء از بین بردن شبکه القاعده و جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه تاثیر کند.

سایمن اندرسن کارشناس انستیتوت شرق نزدیک در واشنگتن می گوید:

"اینکه اعلامیه مشترک هر باشد خواهد بود، اما رییس جمهور امریکا با رهبران عربستان در مورد سوریه، ایران، گروه دولت اسلامی و قیمت نفت صحبت خواهد کرد. سوال جالب تر از همه برای رییس جمهور اوباما این خواهد بود که بفهمد آیا پالیسی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان و گروهء مشاوران وی با پالیسی عبدالله پادشاه سابق این کشور تفاوت دارد، یا خیر؟"

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:09 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG