لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

نظام عدلی و قضایی افغانستان


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز دریک عنوان درشت می نویسد هنگامیکه محاکم دولتی درحل وفصل قضایا ناکام می مانند عدالت طالبان مورد پسند قرار میگیرد.

روزنامه از سرگذشت دوتن درقندهار یاد آورد می شود که نزاع آنها درمورد ملکیت جایداد با اینکه به وکلای مدافع معادل یک هزار دالر حق الزحمه پرداخته بودند لاینحل مانده بود. حتی جرگه مشران قومی نیز در حل قضیه آنها کوتاه آمده بود. آنها بالاخره به طالبان مراجعه کردند وبدون اینکه حق الزحمه یا رشوت بدهند نزاع آنها درظرف چند روز حل شد.

روزنامه در ادامه می نویسد دراکثر چنین موارد دشوار که مردم از حل قضیه های خود مایوس می شوند به محاکم طالبان که ازمعیاری های عدلی سنتی کار میگیرند مراجعه می کنند.

روزنامه می افزاید بیش از یک ملیارد دالری که برای انکشاف نظام عدلی وقضایی افغانستان مصرف شده نتیجه دلخواه نداده است.

نیویارک تایمز میافزاید که یک علت عمومی دلسردی مردم ازمحاکم دولتی این است که به طور مثال اگر کسی خواسته باشد نزاع درمورد ملکیت باغ خود را حل کند مجبور می شود مرغ ها، گاو و دیگر متعلقات خود را بفروشد.

روزنامه می نویسد که برنامه های بی شماری که متحدین غربی افغانستان برای آموزش قاضیان وحقوق دانان راه اندازی کردند چندان نتیجه نداده است. قوانین که برای دموکراسی های نوع غربی ساخته شده کتاب ها از آن پر شده است.

نیویارک تایمز درادامه از قول یک کارشناس خارجی نوشته که می گوید : " مشکل این است که ما برای چیزی که خود ما می خواستیم پول مصرف کردیم نه برای چیزیکه افغان ها می خواستند. "

روزنامه می افزاید امریکا با درنظرداشت اینکه اکثریت افغان ها بازهم محاکم عرفی را ترجیح خواهند داد در سال های اخیر برای حمایت از شورا های محلی پول مصرف کرد و سعی نمود که آنها را با حکومت وصل کند.

اندپندنت

درحالیکه روزنامه نیویارک تایمز مطلب در باره نظام عدلی و قضایی افغانستان نشر کرده است روزنامه اندپندنت در باره بحث های جشنواره بین المللی زنان که در این اواخر در اوسلو دایر شد مطلب به چاپ رسانیده است.

روزنامه می نویسد که فعالان حقوق زنان در این گردهمایی گفتند در کشورهای چون عراق، سوریه، ایران، افغانستان وپاکستان که تندروان سعی دارند به قرون وسطی برگردند حقوق زنان را به طور فزاینده تهدید می کنند.

دراین گردهمایی از کشورهای غربی انتقاد شد که چرا درکشورهای که با تهدید افراطیت و تندروی روبرو اند از وضعیت دشوار زنان چشم پوشی میکنند.

روزنامه اظهارات فوزیه کوفی سیاستمدار سرشناس افغان در این گردهمایی را نقل کرده که گفته است درسال های نوزده هشتاد به گروه های مجاهدین برای پایان بخشیدن جنگ دربرابر اتحاد شوروی چیک های سفید داده میشد ولی در باره کدام معیار رعایت حقوق زنان برای آنها چیزی گفته نمی شد.

XS
SM
MD
LG