لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

چرا برخی "قرغزها" به گروهء دولت اسلامی پیوسته اند؟


وزارت داخلهء قرغزستان اعلان کرده است که 22 تبعهء این کشور در جنگ های سوریه کشته شده اند. مقامات قرغزی همچنان گفته اند 200 تبعهء دیگر قرغزستان که زنان نیز شامل آنهاست برای پیوستن با گروهء دولت اسلامی یا گروه های دیگر تندرو به سوریه رفته اند.

چی انگیزه های عقب پیوستن اتباع قرغزستان به گروهء دولت اسلامی موجود است.

این مساله را بخش قرغزی رادیو آزادی به بحث گرفته است.

تاتیانا درونژینه تحلیلگر امور تروریزم در پوهنتون صوفیه مرکز بلغاریا می گوید، انگیزه های مختلف عقب پیوستن اتباع قرغزستان به گروهء دولت اسلامی وجود دارد.

درونژینه به بخش قرغزیء رادیو آزادی گفته است، براساس تحقیقاتی که در شهر جنوبی اوش قرغزستان انجام داده است، در عقب پیوستن قرغزی ها به گروهء دولت اسلامی، انگیزه های مختلف وجود دارد.

این کارشناس امور تروریزم می گوید:

"نباید چنین فکر شود افرادی که به گروهء دولت اسلامی می پیوندند فقط یک انگیزه برای این کار دارند، در عقب این اقدام دلایل مختلف نهفته است."

درونژینه می گوید، اکثر آنهایی که به سوریه رفته اند تا صنف نهم درس خوانده اند و بعد از آن برای کار به روسیه یا جاهای دیگر رفته اند. به گفته این تحلیلگر، چنین افراد کوتاه فکر می کنند و بیکاری هم بر آنان تاثیر می گذارد.

به گفته درونژینه کسانی دیگر به شمول زنان که برای جنگ به سوریه رفته اند، در زنده گی های شخصی شان مشکلات داشته اند.

تعدادی از زنان با دوست پسران شان به سوریه رفته اند و تعدادی دیگر در آنجا با مردان آشنا شده و به آنها پیوسته اند.

به گفته درونژینه، شماری دیگر به سبب آنکه نتوانسته اند زنده گی مورد میل شان را در قرغزستان بسازند به سوریه رفته اند، مثلا یک مردیکه نتوانست در قرغزستان با دختری که عاشق اش بود عروسی کند، به سوریه رفته و به داعش پیوست.

این کارشناس امور تروریزم می گوید، مردان و زنان به دلایل مذهبی نیز برای پیوستن با گروهء دولت اسلامی به سوریه رفته اند و تعدادی هم به امید دنیای دیگر، برای جنگ کمر بسته اند.

وزارت داخله قرغزستان می گوید، دوسیه های 83 تن مورد بررسی دارد که متهم به تلاش فرستادن اتباع قرغزی به سوریه اند.

یک مقام وزارت داخلهء قرغرستان گفته است، تلاش دارند، تروریزم و افراطیت را از بین ببرند و جلو رفتن غیر قانونی مردم را به نزاع های بین المللی بگیرند.

تاتیانا درونژینه کارشناس امور تروریزم در پوهنتون صوفیه می گوید:

"برای جلوگیری از پیوستن مردم به گروه های تندرو، باید ستراتیژی های مناسب طرح شود و جلو مشکلاتی گرفته شود که این افراد را به پیوستن به گروه دولت اسلامی وامیدارد."

گروهء بین المللی بحران در گزارش اخیر خود گفته است، تخمین می شود که در سه سال گذشته حدود دو تا چهار هزار تن به هدف پیوستن با گروهء دولت اسلامی، از آسیای مرکزیراهی سوریه شده باشند.

XS
SM
MD
LG